Luisteren naar je lichaam? Mindfulness kan jou helpen!

Luister jij wel goed naar jouw lichaam? En waarom is dit zo belangrijk voor ons?

Mindfulness zorgt ervoor dat je met je aandacht bij het hier en nu terugkomt. Veel dingen leiden af van waar het werkelijk om draait en gunnen je geen ruimte om even werkelijk stil te staan bij wat voor jouw zelf er toe doet.

Door een training in Mindfulness te volgen, leer je hoe gedachten kunnen worden stilgelegd, zodat je meer innerlijke rust en harmonie kunt ervaren.

Hoe minder je door ruis van buitenaf gestoord wordt, des te dichter kom je bij je werkelijke natuur en kun je vanuit balans betere keuzes voor je leven nemen.

Het is een waardevolle verrijking van je leven, doordat je stabieler stappen ter verbetering van je levenskwaliteit kunt zetten. Hoe beter je leert luisteren naar je lichaam, des te positiever zul je in het leven kunnen staan.

Inhoudsopgave

Mindfulness biedt hulp bij klachten

Stress en emotionele ongemakken kunnen leiden tot tal van zowel fysieke als mentale klachten. Het kan zijn dat je al enige tijd niet meer lekker in je vel zit en eigenlijk een groot deel van de dag besteedt aan eindeloos gepieker over dingen die je dwars zitten.

Als gedachten en zorgen telkens opnieuw in je opkomen en je het idee hebt dat je hier geen grip op hebt, dan kan dit gaan leiden tot ergere klachten, zoals irritaties, vermoeilijkte communicatie met anderen of gedrag waarbij je jezelf afzondert.

Het kan uiteindelijk zelfs uitmonden in een heuse depressie of een burn-out. Mindfulness helpt je om zicht op je omstandigheden te krijgen en een uitweg te vinden van een mogelijke nadelige uitkomst waar je op af aan het stormen bent.

Verlichting bij onrustige gedachten

Onbewust gaan er op een dag een heleboel gedachten in je hoofd om, waarvan het grootste gedeelte bovendien ook nog eens negatief zijn. Tot wel 85% van je gedachten die je voorbij hoort komen, zijn verre van positief en herhalen zich tevens nog vaak met vaste regelmaat.

Feit is dat de kwaliteit van je gedachten invloed heeft op je verdere humeur en gezondheid. Door negatieve gedachten toe te laten en deze voornamelijk serieus te nemen, kun je in een neerwaartse spiraal belanden.

mindfulness

Als je niet leert luisteren naar je lichaam, kun je je bang of somber voelen, zonder dat je direct weet hoe dat komt. De link naar je gedachten wordt vaak niet eens gelijk gelegd.

Mindfulness helpt je om hier meer bewustzijn over te  krijgen, zodat je niet langer alles wat je overkomt, negatief gekleurd ziet. Vaak blijken gebeurtenissen dan vaak een stuk minder eng of moedeloos dan verwacht.

Voorgaan aan jezelf

In een maatschappij waarin goed eigenlijk nooit als goed genoeg beschouwd wordt en je eveneens weer moet opboksen tegen anderen die je hierin voorbijstreven, kun je eigenlijk nooit werkelijk tevreden zijn.

Blij zijn met het moment zelf is een overwinning op zichzelf, aangezien hier nauwelijks tijd of aandacht aan wordt besteed. Het streven lijkt telkens in een toekomstige uitkomst te liggen, waardoor we geen zicht meer hebben op wat er zich recht onder onze neus afspeelt.

Als je niet leert luisteren naar je lichaam loop je jezelf eigenlijk voorbij, omdat je nooit werkelijk ervaart wat je hebt bereikt en blijft in een soort van prestatiedrang hangen die zowel nadelig als vermoeiend werkt.

De zorgen lopen over en je ervaart voornamelijk stress, soms zelfs zonder je hier bewust van te zijn. Ineens kom je echter op een punt dat het genoeg is en je tot een halt geroepen wordt.

Waarom je moet luisteren naar je lichaam?

Zonder dat je hier erg in hebt, kun je plotseling fysieke of mentale klachten ervaren. Als overwegend negatieve gedachten de boventoon voeren in je denken, dan heeft dit een uitwerking op je gezondheid.

Somberheid onttrekt je lichaam immers aan kracht, waardoor de weerbaarheid afneemt. Het is belangrijk dat je goed leert luisteren naar wat je lichaam aangeeft. Vaak geeft het al veel eerder signalen af, waaruit blijkt dat het niet goed met je gaat.

Als je hier dan aan voorbij loopt, kunnen de klachten mogelijk toenemen. Je wordt zo vanzelf met je neus op de feiten gedrukt en kunt haast niet meer anders dan je gemoedstoestand onder ogen komen.

Je lichaam is een wijze raadgever en zet alles in werking om je zo gezond mogelijk te houden. Als je niet leert luisteren naar je lichaam, wordt het moeilijker om voor jezelf te zorgen.

Wat er kan gebeuren als je dit niet doet?

depressie

Niet goed luisteren naar je lichaam kan leiden tot uiteenlopende fysieke klachten. Een verhoogd cholesterolgehalte, spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn of weinig eetlust zijn slechts enkele klachten, die je kunt gaan bemerken.

Ook mentaal kun je je allesbehalve optimaal voelen, snel prikkelbaar zijn of niet goed meer weten hoe je effectief beslissingen kunt nemen.

Een gevoel van machteloosheid, of somberheid die kan uitgroeien in een depressie zijn zeker evenmin onwaarschijnlijke uitkomsten als je niet goed aandacht geeft aan luisteren naar je lichaam.

Weinig productief op het werk

Als gevolg van dergelijke klachten kan het zijn dat je minder productief bent op het werk.  Je focus is namelijk minder scherp en bent eerder geneigd om fouten te maken. Mogelijk meld je je eerder ziek en loopt het ziekteverzuim op naarmate je vaker aan moedeloosheid overgeeft.

Medicatie kan dan een redding lijken, maar dit werkt doorgaans slechts tijdelijk. Goed leren luisteren naar je lichaam is onontbeerlijk als je je weer beter wilt gaan voelen.

Door aandacht te geven aan wat je lichaam je wil vertellen, kun je een uiteindelijke burn-out voorblijven. Door meer acceptatie over je huidige situatie te vinden, kun je je gedachten draaien naar positief en constructief handelen.

Hoe doe ik dat?

Mindfulness helpt je om beter te leren luisteren naar je lichaam, door meer in het hier en nu te landen. Je leert hierdoor een stuk bestendiger te worden tegen stressvolle situaties.

Je krijgt een betere focus en meer energie, zodat je meer van het moment kunt genieten. Mindfulness is niet enkel een tool om je gedachten in balans te brengen, maar eerder een levensstijl die je de kans geeft om een gelukkiger en stabieler leven te leiden.

Als je leert hoe je Mindfulness kunt toepassen in je dagelijkse bezigheden, dan bemerk je al snel een verbeterde focus.

De creativiteit komt terug in je leven en je voelt je gelukkiger, waardoor het verstandig is om regelmatig Mindfulness oefeningen te doen. Dit helpt je om je een stuk beter te voelen en positiever naar je toekomst te kijken.

Tips en oplossingen

Het is verstandig om met rust en regelmaat terug te groeien naar een gelukkiger leven. Het heeft geen zin om dit te overhaasten, aangezien je dan alsnog weer in stress schiet en je aan het gehele doel voorbij schiet.

Mindfulness richt zich op het aanleren van nieuwe gewoontes, door te leren luisteren naar je lichaam. Het is belangrijk om te kijken naar de oorzaak van je klachten, zodat je hier in zorgzaamheid mee aan de slag kunt.

Door je te laten begeleiden door een online cursus kun je hier waardevolle stappen in nemen en weet je je gesteund op momenten dat het lastig is om werkelijk met de materie aan de slag te gaan.

Uiteraard komt het redelijk dichtbij en dit kan overweldigend zijn. Een goede begeleiding zal je helpen om telkens beter te leren luisteren naar je lichaam, zodat je een nieuwe manier van zorgen voor jezelf kunt aanleren.  

Ervaringen van anderen

Anderen die een online cursus hebben gevolgd over Mindfulness, geven aan dat het hun leven werkelijk heeft verbeterd. Dagelijkse oefeningen om dichter bij jezelf te komen, je denken tot rust te brengen en werkelijk te leren luisteren naar je lichaam, zorgen ervoor dat je een geheel nieuw mens wordt.

Je kunt weer blij over dingen zijn en uitkijken naar het vervullen van eigen wensen en verlangens, die mogelijk al langere tijd ondergesneeuwd waren. Je kunt rust en gezelligheid je leven inbrengen en werkelijk leren genieten van de aanwezigheid van dierbaren.

Je focus krijgt een gezonde boost, zodat je weer meer gemotiveerd bent om zelf de teugels over je leven in handen te nemen. De online oefeningen en de support in e-mails bieden een blijvende bron van aanmoediging en herinneren je er aan hoe je mindfull kunt ademen en denken.

E-cursus Mindfulness in het dagelijks leven

De online e-cursus Mindfulness in het dagelijks leven biedt je deze handvatten en motiveren je tot een gezondere leefstijl.

De cursus is opgezet door Rolf en Melanie van Happy with Yoga Academy nemen je stapsgewijs mee door het programma, waarbij je acht weken lang dagelijks een e-mail ontvangt met waardevolle oefeningen, video’s en audio opnames, zodat je volop met Mindfulness aan de slag kunt.

Je ontvangt tevens een bonusmodule, vol bruikbare tips en oplossingen om met stress op het werk om te gaan. Zo kun je jezelf onttrekken aan dagelijkse hectiek en leer je beter luisteren naar je lichaam.

Een cursus vol waardevolle oefeningen en support om jouw leven weer helemaal op de rit te krijgen.

Hoe beter jij leert luisteren naar je lichaam, des te gelukkiger en gezonder zul je dagelijks kunnen genieten van al het moois dat je mag creëren.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

Mindfulness

  • Wil jij ook luisteren naar je lichaam?
  • Meer ontspannen en rust krijgen in je hoofd?
  • Dan kan mindfulness wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voorgegaan!
Ja! Ik wil direct naar de kortingspagina!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *