Wat is mindfulness? Bekijk hier wat dit kan doen voor jou!

Wat is mindfulness? En hoe kun je het op een makkelijke manier toepassen in je dagelijkse leven?

Wil jij meer ontspanning ervaren, en niet meer zo gestrest door het leven gaan? Leer meer over mindfulness, en stop met een leven vol stress en onrust!

We horen er de laatste jaren van alles over. Mindfulness. Het zou een prettige, niet-zweverige manier zijn om je leven invulling te geven, je geest op orde te krijgen en om een algeheel ontspannen en fijne houding aan te nemen.

Maar wat is het nu precies? En op welke manier kunnen we de trucs van mindfulness gebruiken in het alledaagse leven zonder daar boeken en langdurige trajecten voor aan te hoeven gaan?

Inhoudsopgave

Automatische piloot uitschakelen

De naam zegt het eigenlijk al, ‘mindfulness’, staat voor een manier waarbij je ‘mind’, dus gedachten ‘full’, vervuld zijn. Het is een manier van denken waarbij je met je volle aandacht bezig bent met de dingen die je doet.

Het gaat hierbij om het uitschakelen van de automatische piloot en compleet aanwezig zijn in het tijdstip en het moment waar je je op dat moment bevindt.

Eenvoud

Het is een misverstand dat mindfulness enkel toepasbaar zou zijn op het genieten van dingen van het leven. Zoals het welbekende drinken van een kopje thee dat je op een mindfull manier kunt doen.

Mindfulness hoeft namelijk niet altijd met genieten te maken te hebben.

rusten-op-de-bank-e1568662722736

Sterker nog, ook je werk kun je op een mindfull manier doen. Als je met je volledige aandacht bezig bent met je opdracht – dus zonder allerlei afleidingen van What’s App-berichtjes, werk je immers ook veel geconcentreerder en waarschijnlijk ook kwalitatiever dan als je honderd dingen tegelijk doet.

Zelfs tandenpoetsen

Een makkelijke oefening? Pak een compleet alledaags ritueel dat je normaal gesproken op de automatische piloot doet. Denk aan tandenpoetsen. Of de was ophangen.

Het zijn dingen die je normaal gesproken niet als zeer plezierig ervaart, en waarbij weinig leuke prikkels of andere vorm van entertainment worden ervaren.

Toch kan het juist een hele goede oefening zijn om op deze momenten je volle aandacht te pakken: wat voel je, wat zie je, wat ruik je, wat proef je?

Ervaar alles wat je doet, zonder te oordelen in woorden als ‘prettig’ of ‘vervelend’. Zit je in de file? Kijk om je heen: wat zijn de vormen van het landschap die je ziet?

En wat voor muziek hoor je op de radio? Welke instrumenten zitten daarbij? Probeer al dit soort zintuiglijke waarnemingen te benoemen zonder te oordelen. Je wordt automatisch rustiger.

Mediteren

In zekere zin lijkt een dergelijke mindfulness-oefening zoals hierboven beschreven een beetje op mediteren.

Ook dan draait het om een beleving die volledig is gevestigd in het hier en nu, zonder na te denken over toekomstige werkverplichtingen, postpakketjes die nog moeten worden verstuurd, feestjes waarvoor nog een cadeau opgehaald moet worden, enzovoorts.

meditatie-zonsondergang-e1568663065970

Zo kun je bijvoorbeeld ook eens proberen om in op een plek te gaan zitten, je ogen te sluiten, en je volledig open te stellen voor alle geluiden die je hoort.

Van een grasmaaier tot een vogel, tot het tikken van de klok. Het lijkt misschien eenvoudig en nutteloos, maar het leert ons om om te gaan met onze huidige situatie. Mindfulness draait om bewustzijn.

Tegen het multitasken

Alhoewel multitasken jarenlang werd gezien als een efficiënte manier van invulling geven aan je dag, kan hierbij dus ook het gevaar oplopen dat je niet alleen minder kwaliteit levert aan de verschillende taken die je moet doen.

Maar ook dat je hoofd overvol raakt met prikkels van allerlei stromen aan informatie die het tegelijkertijd moet verwerken.

Tips om mindfulness te gebruiken in je alledaagse leven

Mindfulness een lange weg? Helemaal niet. Met enkele makkelijke tips kun je deze manier van denken al toepassen op je dagelijkse leven. Lees hieronder enkele tips die je op weg kunnen helpen:

  • Doe één ding tegelijk à Werken en kletsen met je collega? Televisiekijken en op je telefoon zitten? Sporten en tegelijkertijd denken aan wat je vanavond gaat koken? Haal ze uit elkaar. Het geeft meer rust in je hoofd om je tegelijkertijd met één ding bezig te houden.
  • Doe eens wat langzamer à Een uitdaging voor je geduld! Word je normaal gesproken een beetje nerveus als je lang moet wachten bij de kassa? Kies dan eens een keertje expres de meest lange rij. Of duurt het lang om de bus te nemen naar je werk? Pak dan eens de fiets. Het verlengen van een alledaags proces zorgt ervoor dat je automatisch jezelf gaat aanpassen en je tijdsbesef verandert. Je wordt relaxter als je minder eisen stelt aan de snelheid waarmee dingen moeten gaan.
vrouw-die-geniet-e1568663205221
  • Leef in het nu, niet in verleden of toekomst à Misschien heb je vorige week een zakelijke meeting gehad die veel energie heeft gekost en niet verliep zoals gepland. Of je hebt over een paar weken een afspraak met een familielid die je al lang niet meer hebt gezien, en waar je stiekem een beetje tegenop kijkt. Probeer die gedachten uit te schakelen en iets meer met de dag te leven. Denk aan wat je vandaag wilt doen, en waar je op dit precieze moment mee bezig bent.
  • Leer luisteren à Veel mensen kunnen vooral vertellen, en niet luisteren. Maar als je leert om aandacht te geven aan de persoon tegenover je, leidt dat vaak tot een zinvoller en gelukkiger leven. Hoe vaak zijn we wel niet in gesprek met iemand, maar totaal afgeleid door onze eigen gedachtes over wat we nog voor ingrediënten in de koelkast hebben liggen? Of hoe vaak zijn we wel niet bezig met het formuleren van een nieuwe opmerking of reactie, in plaats van dat we daadwerkelijk gefocused zijn op datgene wat onze gesprekspartner vertelt? Vergeet niet: alles wat je zelf vertelt, weet je al. Als je luistert naar een ander, leer je wellicht iets nieuws…
    • Extra tip: Heb je moeite met concentratie omdat je gesprekspartner een beetje eentonig vertelt? Gebruik dan deze truc: probeer in je hoofd alles wat hij vertelt voor je te zien, dus er een beeld bij te vormen. Als een soort ‘cartoonist’ die kleur en vorm geeft aan een verhaal.
  • Tip: ken je de e-cursus ‘Mindfulness voor het Dagelijkse Leven al’? Met deze handige tool leer je om de filosofie van mindfulness in je dagelijkse ritme te verwerken en hoe je het vasthoudt.

Bekijk het hier op Happy With Yoga, als je meer info wilt hierover.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil je meer weten over mindfulness?
  • Of leren stress en onrust los te laten?
  • 1500 mensen hebben dit geluk al ervaren!
  • Gegarandeerd resultaat!
Ja! Geef me meer info hierover!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *