Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Wil jij ook graag meer zelfvertrouwen? Deze tips helpen jouw daarbij!

Hoe u meer zelfvertrouwen kunt krijgen leest u in dit blog. Wij geven jou tips hoe u uw zelfvertrouwen kunt vergroten en uw zelfbeeld verbeteren.

Zelfvertrouwen geeft weer hoe iemand zichzelf ziet, hoe u over uzelf denkt. De bedoeling is dat u een realistische inschatting kunt maken van uw kwaliteiten en kunnen. Deze inschatting baseert u op ervaringen uit uw verleden.

Ging het u eerder goed af, dan heeft u vertrouwen dat het u nog een keer lukt. Zelfvertrouwen hangt samen met zelfwaardering. Waardeert u uzelf, respecteert u uzelf? Deze waardering die u voor uzelf heeft ligt aan de basis van uw zelfvertrouwen.

Inhoudsopgave

Waarom mist mijn zelfvertrouwen?

Er zijn een aantal oorzaken bekend waarvan men weet dat het een negatieve invloed heeft op uw zelfvertrouwen. Uw jeugd en opvoeding bijvoorbeeld. Mensen hebben aandacht en liefde nodig om te groeien en vertrouwen te ontwikkelen.

Maar ook de manier waarop u later in het leven wordt behandeld speelt een rol. Als u te vaak te horen krijgt dat u niet goed genoeg bent, wordt dat vanzelf waarheid.

Het kan zijn dat men niet de intentie heeft om uw zelfvertrouwen te schaden. Maar iedereen reageert anders op opmerkingen en grapjes, vooral als het om zaken gaat waar u al een beetje onzeker over bent.

Hoe vergroot ik mijn zelfvertrouwen?

Niemand is helemaal vol zelfvertrouwen. Iedereen heeft wel twijfels of onzekerheden. De een meer dan de ander.

Ook niet iedereen ervaart dezelfde problemen als het gaat om zelfvertrouwen. Weerhoudt uw zelfvertrouwen u ervan om dingen te doen die u wel graag wilt, dan is het tijd om stappen te nemen.

U kunt zelf een aantal dingen doen om uw zelfvertrouwen te verbeteren. U verdient het net zo als ieder ander om een positief zelfbeeld te hebben.

Ook als uw zelfvertrouwen niet het grootste probleem is kan het natuurlijk geen kwaad om te werken aan een beter zelfvertrouwen. Daarom hebben wij wat tips voor u.

Focus op het positieve

controle lijst

Kijk niet naar wat u nog moet doen maar kijk naar wat u heeft gedaan. Richt u niet op al het werk wat er nog ligt maar wees trots dat u al bergen heeft verzet.

In diezelfde lijn is het belangrijk om uw positieve eigenschappen te kennen en te durven benoemen. Wees niet bang om positief te zijn over uw kunnen!

Maak een tweede lijst met uw goede eigenschappen. Ik ben goed, ik heb hard gewerkt, ik heb veel bereikt etc.

Wees realistisch

U hoeft uw zelfbeeld niet af te zwakken of te relativeren. U mag gewoon realistisch zijn over uw kunnen. Als u plannen maakt en doelen opstelt moet u net zo realistisch zijn.

Vaak heeft men de neiging om van zichzelf meer te vragen of eisen dan van een ander. Vraag van uzelf niet meer dan u van een ander zou vragen.

Herkent u deze zin? “Meld je ziek, je bent toch ziek!” Terwijl u zelf hartstikke ziek toch naar het werk vertrekt. Stelt u te hoge eisen dan gaat u falen met alle gevolgen van dien. Stelt u hoge maar haalbare eisen dan slaagt u en heeft u iets om trots op te zijn.

Zo groeit u in plaats van dat u uw zelfvertrouwen beschadigt. Verlaag daarom dus de eisen die u aan uzelf stelt. Kleine haalbare stappen zijn de sleutel naar het verbeteren van uw zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Verbeter uw relatie met anderen én met uzelf

Omring uzelf met succesvolle mensen. Meestal zijn succesvolle mensen intimiderend voor mensen met weinig zelfvertrouwen. Maar u kunt juist veel leren van deze mensen, zien hoe zij het doen en hun voorbeeld volgen.

Ook hun succes is niet aan komen waaien! Het vergelijken van uzelf met anderen is meestal een negatieve vergelijking. Doe dit dus niet. Als u al denkt op deze manier laat een ander dan een inspiratie zijn, geen bedreiging of intimidatie.

vrienden

Laat negatieve gedachten los en richt u op het positieve. Mooi weer is het vandaag he? Investeer in uw persoonlijke groei. Er zijn cursussen, boeken en trainingen. Door tijd in uzelf te investeren leert en groeit u. U bent de moeite waard.

Bekijk kritiek op een andere manier

Niemand is perfect en iedereen maakt fouten of foutjes. U en iedereen om u heen dus en dat betekent ook dat u daarmee geconfronteerd kan worden. En dat is net zo min erg of een probleem als het maken van een fout is.

Kritiek of suggesties horen erbij. Sta hiervoor open en neem het mee om te groeien en te verbeteren. Natuurlijk hoeft u niet alles te pikken en aan te horen. Wees kritisch op de kritiek die u binnen laat en filter de onzin eruit.

Accepteer een compliment

Als iemand u een compliment maakt moet u dat gewoon accepteren. Zwak het niet af, relativeer het compliment niet maar zeg gewoon, “Dank u”. Neem complimenten aan om uw zelfvertrouwen te vergroten.

Doe een ander ook het plezier van een compliment en deel oprechte complimenten uit. Zo bouw je ook betere relaties met iedereen op. Dit werk namelijk ook heel positief op jouw en op anderen!

Herken en verbeter denkpatronen

Vaak zit u vast in negatieve gedachten en patronen. Het is dus belangrijk om deze gedachten te herkennen en te veranderen. Door deze gedachten te herkennen kunt u ze uitdagen. Slaat dit ergens op? Overdrijf ik misschien? Moet ik iets met deze ideeën?  

Als u herkent waar u de mist in gaat kunt u die negatieve gedachten verplaatsen met positieve. Dit betekent niet dat u alleen maar goede en positieve gedachten mag hebben.

Iedereen is onzeker en dat is helemaal niet erg. Ook deze gevoelens mag u erkennen en uitdagen. Zo kunt u ook de onzekerheden vervangen door positieve ideeën.

Let op uw houding en gedrag

een zakenman

Moet u een telefoontje plegen? Doe dat vol vertrouwen. Ga rechtop staan, wees zelfbewust en dwing respect af.

Uw houding is altijd belangrijk. Straal zelfverzekerdheid uit, dan wordt u ook zo behandeld. Rechtop, schouders naar achteren en kijk de wereld in met een brede lach.

Met een assertieve houding vergroot u de kans op succes. Durf, wees eerlijk en duidelijk. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

In geval van kritiek, wees er dan bewust van dat u iets aanmerkt op het gedrag van een ander en niet de persoon zelf. Behandel anderen zoals u zelf ook behandeld wenst te worden.

Tips en oplossingen

Denkfouten zijn denkwijzen die geen positieve invloed hebben op uw geestelijke gezondheid. Een voorbeeld is zwart wit denken. Of wel of niet, of goed, of slecht. Maar niets is zwart of wit, er zitten tal van tinten tussen.

U bent niet succesvol of een kluns. Ook deze manier van denken moet u leren herkennen om het te veranderen. Heeft u grote problemen met uw zelfbeeld en zelfvertrouwen dan doet u er goed aan om professionele hulp in te schakelen.

Een andere optie is om zelf een cursus te doen om uw zelfvertrouwen te vergroten. U leert dan om op een andere manier met bepaalde situaties om te gaan, om op een andere manier te denken en waar bepaalde ideeën vandaan komen.

Met een online cursus bepaalt u zelf in welk tempo u de cursus doet. Laat uw zelfvertrouwen groeien en krijg meer kracht en zelfvertrouwen.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

blijvend zelfvertrouwen
  • Wil jij direct al meer zelfvertrouwen?
  • Onzekerheid voorgoed laten verdwijnen?
  • Gegarandeerd een blijvend resultaat!
  • Duizenden profiteerden vóór jou!
Ja! Ik wil heel graag meer zelfvertrouwen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *