Als het leven te zwaar is

Wat als je leven te zwaar is? En wat kun je dan het beste wel of niet doen?

Het vinden van verbetering is lastig als het leven te zwaar is.

Wanneer je het gevoel hebt dat je het leven echt niet meer aan kunt, dan wordt het met de dag moeilijker om een uitweg te zien.

Merk je dat het leven te zwaar voor je wordt? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Op deze manier voorkom je dat de last elke dag zwaarder op je schouders gaat drukken, waardoor je uiteindelijk onder de druk bezwijkt. Gun het jezelf om uit het dal te klimmen en weer fris in het leven te gaan staan.

Voel jij dat het leven te zwaar is voor je, of te zwaar aan het worden is? Hier vind je alle belangrijke tips om je verder te helpen!

Inhoudsopgave

Waar komt dat gevoel ineens vandaan?

In sommige gevallen heb je een ‘aanloopje’. Je voelt je al een tijdje neerslachtig, somber en gewoon wat futloos. Het lijkt elke dag een beetje moeilijker te worden en ineens verschijnt daar de gedachte dat het leven gewoon te zwaar voor je is. In andere gevallen overvalt het je.

Het ene moment is er nog niets aan de hand, het volgende moment word je een diep dal in geslingerd en zie je geen mogelijkheden om eruit te klimmen. Probeer voor jezelf te ontdekken in wat voor situatie jij je precies bevindt.

Kun je de vinger op de zere plek leggen of is het je allemaal een raadsel? Neem even de tijd om wat dieper te graven en probeer te achterhalen waar dit gevoel ineens vandaan komt.

Als het leven te zwaar is om alleen te dragen

Zeker wanneer je depressieve gevoelens ervaart heb je snel het gevoel dat je er alleen voor staat.

Stap over dit gevoel heen en praat met iemand. Als je even met beide benen op de grond gaat staan en je emoties heel eventjes aan de kant probeert te schuiven, dan weet je dat er mensen zijn waarbij je terecht kunt.

Aarzel niet. Pak de telefoon, stuur een bericht of ga langs. Vertel het als het leven te zwaar is om alleen te dragen.

Er zijn mensen die je kunnen helpen én die je ook willen helpen. Het is aan jou om daar open voor te staan. Hieronder vind je nog 9 belangrijke tips die je verder helpen als het leven te zwaar is.

1. Beantwoord deze belangrijke vragen

Het kan je helpen om eens even de tijd te nemen om bij belangrijke zaken stil te staan. Schrijf niet direct een antwoord op, maar denk er dieper over na. Pluis het goed uit, overdenk en overweeg. Ga er écht mee aan de slag. Beantwoord de volgende vragen:

· Wat is mijn doel in het leven?

· Waar gaat mijn leven naartoe?

· Wat is mijn definitie van geluk?

2. Wat staat er nu eigenlijk in de weg?

Als je bovenstaande antwoorden in hebt gevuld, dan is het tijd om er nog eens naar te kijken.

Denk niet in problemen, maar denk in oplossingen. Wat staat er nu in de weg om jouw doel in het leven te bereiken? Op welke manier loopt jouw leven nu anders dan je zou willen? Wat staat jouw geluk in de weg?

Het belangrijkste van allemaal: wat ga je doen om het op te lossen en er een andere wending aan te geven? Het is aan jou om een nieuw pad in te slaan. Stippel een nieuw pad uit, zodat je weet welke kant je op moet.

3. Zorg goed voor jezelf

Goed voor jezelf zorgen klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Als het leven te zwaar is en je krijgt gewoon even te veel op je bordje, dan is zelfzorg vaak het eerste dat erbij in schiet.

Juist deze zelfzorg is belangrijk om jezelf staande te houden en toe te werken naar een moment waarop je je weer beter gaat voelen. Zelfzorg vraagt veel van je als je je niet goed voelt, maar is wel noodzakelijk. Denk onder meer aan de volgende zaken:

· Slaap minimaal 7,5 uur per nacht

· Drink minimaal 1,5 liter water per dag

· Start elke dag met een ontspannen douche of bad

· Sluit de dag af met een douche of bad

· Plan een zorgmomentje voor jezelf, zoals met bodylotion

· Eet minimaal 6 keer op een dag (3 hoofdmaaltijden, 3 tussendoortjes)

· Doe minimaal 1 leuk iets op een dag

· Zeg minimaal eens per dag iets aardigs tegen jezelf in de spiegel

· Beweeg minimaal 30 minuten per dag

· Zorg voor minimaal 30 minuten pure ontspanning per dag

4. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

vrouw die schrijft

Juist als het leven te zwaar is, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan wat wél mooi is in het leven.

Ga er even voor zitten en schrijf alles op waar je dankbaar voor bent. Dit kan je eigen gezondheid zijn of de gezondheid van mensen waar je van houdt, maar dit kan ook je fijne werkteam zijn of de groep lieve vrienden die je om je heen hebt. Het kan van alles zijn.

Kijk eens goed naar je leven. Waar ben je blij mee en dankbaar voor?

5. Leer van wat je meemaakt

Een diepe depressie kan je naar de meest diepe dalen voeren. Hier ervaar je de meest uiteenlopende zware emoties bij.

Denk aan verdriet en pijn, maar ook aan woede en frustratie. Blokkeer deze gevoelens niet, want als je ze wegstopt komen ze vroeg of laat weer terug. Laat de emoties toe en leer ervan. Leer van wat je meemaakt en van wat je voelt.

Als het leven te zwaar is, dan is dat een belangrijk leerpunt. Door ervan te leren kun je in de toekomst beter voorkomen dat je je weer zo gaat voelen. Het helpt je om er sterker uit te komen.

6. Neem afscheid van wat pijn doet

Als het leven te zwaar is, dan betekent dat vaak dat je aan iets vasthoudt wat pijn en verdriet doet. Je houdt misschien vast aan een herinnering, aan een persoon die je verloren bent, aan een flinke tegenslag die je voor de kiezen hebt gekregen..

Het kan van alles zijn! Het is belangrijk om afscheid te nemen van hetgeen dat jou zo veel pijn doet.

Bedenk je dat afscheid nemen niet hetzelfde is als ‘vergeten’. Het gaat om loslaten en dat kan heel moeilijk zijn, maar wel noodzakelijk om uit dat diepe dal te klauteren en je leven weer op te pakken.

7. Bedenk je dat er altijd een morgen is

Vandaag was een zware dag. Dat mag. Sta jezelf toe om een zware dag te hebben, maar vergeet nooit dat er morgen weer een nieuwe dag is.

Neem vlak voor het slapen gaan de tijd om alles nog even kort te overdenken en ‘blaas de dag uit’. Dat wil zeggen, beëindig je denkproces met een diepe ademhaling en blaas met kracht alle ellende uit.

Klaar ermee voor vandaag, nu lekker slapen en morgen weer vers beginnen.

8. Maak er geen geheim van

Als het leven te zwaar is, dan is het altijd goed om het met iemand te delen. Wanneer je het voor jezelf houdt, dan gaat het elke dag zwaarder aanvoelen. Zie het als een grote kei die je de hele dag met je mee moet dragen.

Hoe langer je deze kei moet tillen, hoe zwaarder de kei wordt. Maar als iemand anders ook de handen onder de kei steekt en helpt om deze hoog te houden, dan voel je wat verlichting.

Het is nog steeds zwaar, maar het is meer draaglijk. Maak er geen geheim van dat het leven even te zwaar voor je is, maar deel het met mensen die je vertrouwt en waar je van houdt.

9. Mediteren, yoga en mindfulness

Je ervaart veel onrust in je hoofd als het leven te zwaar is. Velen hebben voortdurend razende, racende negatieve gedachten.

Er lijkt geen stop op te zitten. Het is belangrijk om meer rust in je hoofd te creëren. Dit doe je door aan de slag te gaan met meditatie, met yoga, met mindfulness of een combinatie hiervan.

Start bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen om je racende gedachten een halt toe te roepen. Meer rust in je hoofd betekent ook meer rust in je emoties. Het is dé manier om uit je dal te klimmen.

Als het leven te zwaar is, dan is het tijd voor actie!

Wanneer je voortdurend voelt dat het leven zwaar – of misschien wel té zwaar – voor je is, dan is het tijd om er iets aan te doen. Je kunt zo niet verder als je gelukkig wilt zijn in dit leven.

De Happy with Yoga Academy is een mooie eerste stap naar een fijner, blijer leven.

Maak gerust eens online kennis met de mogelijkheden en je zal zien dat het je verder helpt!

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Voelt jou leven ook nog zo zwaar?
  • Wil je weten wat mindfulness met je kan doen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voor gegaan!

 

Ga direct na de pagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *