Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?

We gaan er uitgebreid op in met deze 6 tips!

Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen? Het is een vraag die velen zichzelf stellen.

De slaap niet kunnen vatten is een frustrerend probleem dat, wanneer je het niet op tijd aanpakt, uit kan groeien tot een waar obstakel.

De vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ gaat ook vaak samen met de vraag ‘Hoe kan ik ’s nachts beter doorslapen?’.

Niet kunnen slapen kan overdag tot tal van (emotionele) problemen als slaperigheid, concentratieproblemen en prikkelbaarheid leiden. Wat zijn oorzaken en remedies?

Inhoudsopgave

Wat is normale slaap?

Stel je jezelf de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’, dan is het in de eerste plaats belangrijk dat we definiëren wat normaal slapen precies inhoudt. Een volwassene slaapt tussen de zes en tien uur per nacht.

Hoeveel uur slaap iemand nodig heeft, verschilt per persoon en is afhankelijk van diverse factoren.

Jongeren slapen doorgaans iets langer, terwijl ouderen korter en ook nog eens minder diep slapen. Het antwoord de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ is net zo divers als de oorzaken van het moeilijk in slaap kunnen komen.

Neem de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ op tijd serieus

Onrustig slapen kan incidenteel, gedurende een bepaalde periode voorkomen.

Er staat bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek gepland, of je bevindt je in de eindfase van je studie. Pas wanneer je gedurende langere tijd onrustig slaapt en de slaap niet kunt vatten, kunnen er problemen ontstaan.

Neem je de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ niet op tijd serieus, dan kan dit flinke gevolgen voor je dagelijks leven betekenen. Soms kan dit zelfs gevaarlijk worden, bijvoorbeeld tijdens het autorijden.

Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen? Stress als boosdoener

Vraag je je af ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’, dan zul je ook meer dan benieuwd zijn naar de oorzaken van het onrustige gevoel dat je ervaart wanneer je in bed ligt.

stress in bed

Een belangrijke veroorzaker hiervan is stress.

Deze zorgt ervoor dat je constant gespannen en alert bent en dus kun je je hoofd maar moeilijk legen alvorens je gaat slapen. Ook ervaar je letterlijke spanning in je spieren.

Naast stress spelen ook ingrijpende levensgebeurtenissen zoals een ongeluk, een overlijden of een verbroken relatie een rol.

Waarom kan stress slecht slapen veroorzaken?

Stress is eigenlijk een mechanisme dat ons helpt met moeilijke situaties om te gaan en je tegen gevaren te beschermen. We beschikken er al duizenden jaren over. Vandaag de dag lijken de gevaren echter maar aan te houden.

Op dagelijkse basis krijg je ontzettend veel prikkels binnen, die stuk voor stuk je stresssysteem activeren. Des te meer prikkels je ontvangt, des te moeilijker het is om dit systeem ook weer uit te kunnen zetten. Dit heeft ook invloed op je nachtrust.

Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen? De rol van je levensstijl

Stel je jezelf de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’, dan is het belangrijk om ook je levensstijl eens onder de loep te nemen. Drink je ’s avonds misschien nog koffie of thee?

Krijg je veel suikers binnen of eet je vrij laat nog zware maaltijden?

Al deze factoren kunnen voor een onrustig gevoel zorgen. Ze zorgen er ook voor dat je REM-slaap aan kwaliteit verliest. En laat net die nu zo belangrijk zijn voor het verwerken van alle gebeurtenissen die je meemaakt.

Tip 1: Zorg voor ontspanning

Wie zich de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ stelt, vindt het niet zelden moeilijk om ontspanning in zijn of haar dagelijks leven in te bouwen.

En dat te bedenken dat een volledige staat van ontspanning noodzakelijk is om in slaap te kunnen vallen.

Wat helpt jou de stress van de dag van je af te laten glijden? Een goed boek? Naar je favoriete muziek luisteren? Een bad nemen? Ontdek wat voor jou werkt en maak hiervan een routine.

Tip 2: Vermijd blauw licht

Vaak denken we ontspanning te vinden in onze mobiele telefoon. Voor je het weet vergaap je je urenlang aan de nieuwsfeed van vage bekenden op sociale media. Weer een avond voorbij zonder dat je het in de gaten hebt!

Behalve dat je telefoon geen ontspanning biedt omdat je constant met prikkels wordt geconfronteerd, is het blauwe licht dat het afgeeft ook niet bevorderlijk. Het licht heeft een negatieve invloed op de melatonineaanmaak, waardoor je biologische klok in de war raakt.

Tip 3: Ga ’s avonds sporten

Wie zich afvraagt ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ wil vaak niet eens denken aan sporten. Maar sport is inspanning én ontspanning tegelijk.

Je kunt letterlijk de zorgen van je af bewegen. En dat betekent dus minder piekeren wanneer je je bed instapt, omdat je allerlei (disfunctionele) gedachten al van je af hebt laten glijden.

Bovendien heeft je lichaam meer behoefte aan rust wanneer je lichamelijke inspanning hebt verricht. Schaapjes tellen is niet meer nodig!

Tip 4: Mediteer en doe ademhalingsoefeningen

Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat meditatie en ademhalingsoefeningen een gezond slaappatroon bevorderen.

Zeker wanneer je deze oefeningen vlak voor het slapen gaan uitvoert.

Door ademhaling en meditatie vind je rust en bevind je jezelf enkel in het heden. Je schakelt alle gedachten uit. Er is niets zweverigs aan en het hoeft je ook niet veel tijd te kosten. Tien minuten tot een kwartiertje is al voldoende.

Tip 5: Zorg voor een regelmatig dag- en nachtritme

Lukt het je ’s avonds maar niet om in slaap te komen en spookt de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ maar in je gedachten rond?

Probeer jezelf overdag dan niet in de verleiding te laten brengen door de comfortabele bank in de woonkamer.

Middagdutjes kun je een keer doen, maar je zou er geen gewoonte van moeten maken. Des te meer je overdag slaapt, des te moeilijker kun je ’s avonds in slaap komen. Probeer ook in het weekend zoveel mogelijk dezelfde bedtijden aan te houden als doordeweeks.

Tip 6: Zorg voor optimale slaapcondities

Wie worstelt met de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ doet er ook goed aan de omstandigheden waarin hij slaapt eens te bekijken. Welke temperatuur heerst er bijvoorbeeld in je slaapkamer?

Veel hoger dan achttien graden zou deze niet mogen liggen. En hoe is het met de staat van je matras gesteld?

En geeft de rest van je bed en beddengoed je voldoende comfort? Van de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ kom je nooit helemaal af wanneer er niet aan enkele basiseisen wordt voldaan.

Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen? Slaappillen zijn niet de oplossing

Wie al tijden rondloopt met de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ kan behoorlijk wanhopig worden.

Dit leidt er niet zelden toe dat iemand ervoor kiest om slaappillen te gaan gebruiken. Overweeg jij dit ook? Denk dan goed na voordat je eraan begint.

Slaappillen pakken namelijk alleen de symptomen en niet het onderliggende probleem aan. Bovendien kun je aan de slaappil gewend raken en er afhankelijk van worden. Dit zorgt ervoor dat je nog slechter zult slapen.

Je kwaliteit van leven verbeteren

Loop je lang rond met de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’, dan bestaat het risico dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Je merkt dat je overdag minder goed presteert en dat heeft weer zijn invloed op het piekeren ’s avonds.

Des te langer het probleem duurt, des te moeilijker is het om van de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’ af te komen. Twijfel dus niet langer en vat het probleem bij de horens om je kwaliteit van leven te verbeteren.

Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen? De Senang Masterclass biedt hulp!

Wil je aan de slag met de vraag ‘Hoe word je rustig in je hoofd voor het slapen?’. Dan is de Senang Masterclass een raadzaam antwoord.

De cursus, die uit 49 videolessen bestaat en 7 weken duurt, is opgesteld door een ervaren healingmeester.

Je krijgt uitleg en leert nuttige technieken en tips om je kalmer te gaan voelen. Je werkt aan je spiritualiteit, emotie en intuïtie en dat voor slechts €377.-. Bovendien krijg je bij de cursus ook nog eens een jaar lang gratis toegang tot de Senang Studenten Community.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij ook rustig worden in je hoofd voor het slapen gaan?
  • Je wilt je hoofd leegmaken en betere nachtrusten krijgen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct rust ervaren voor het slapen gaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.