Wat helpt tegen vermoeidheid?

Snel van je vermoeidheid af met deze tips!

Iedereen is weleens moe. Je hebt een nachtje slecht geslapen, hebt stress vanwege die belangrijke deadline die je moet halen, of hebt een week vol sociale verplichtingen.

Met zulke vermoeidheid reken je af door een of meerdere keren extra vroeg naar bed te gaan of de wereld om je heen even ‘uit’ te zetten en wat tijd aan jezelf te spenderen.

Maar wat als je het gevoel hebt dat jij altijd ‘uit’ staat vanwege je vermoeidheid, terwijl de wereld in sneltreinvaart lijkt door te razen? Voor langdurige vermoeidheid heb je iets meer nodig dan alleen die extra nachtrust.

Inhoudsopgave

Mentale versus fysieke vermoeidheid

Velen stellen zich de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’. De maatschappij verwacht steeds meer van ons, waardoor je het gevoel kunt krijgen dat je je taken maar half volbrengt. Dit heeft een onvoldaan gevoel als gevolg en kan je behoorlijk uitputten.

Wie zich de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ stelt, heeft vaak last van mentale vermoeidheid. Deze vorm van vermoeidheid komt voort uit mentale inspanningen en kan je je onder andere lusteloos, gestrest en prikkelbaar laten voelen.

Dit in tegenstelling tot fysieke vermoeidheid, die voortkomt uit lichamelijke inspanning en zich bij snel ingrijpen makkelijker laat herstellen.

Hoe kan vermoeidheid zich uiten?

Vraag je je af ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ dan ben je waarschijnlijk al op een punt beland waar de batterij bijna leeg lijkt te zijn.

Je kunt dit aan tal van zaken herkennen. Zelf had ik bijvoorbeeld heel veel last van hoofdpijn, die zich binnen een uur na het opstaan al manifesteerde.

moe

Ook was ik vaak zomaar emotioneel en kon ik zonder aanleiding geprikkeld reageren.

Daar voelde ik me achteraf dan schuldig over. Ook kun je last hebben van een gevoel van lusteloosheid, sloomheid, vergeetachtigheid en concentratieproblemen. Iedereen uit vermoeidheid anders.

Voorkomen is beter dan genezen

Nog veel belangrijker dan hoe je vermoeidheid ontstaat en zich uit, vind je het waarschijnlijk om te weten hoe je hiermee afrekent.

Alhoewel ik hier in deze blog verder op zal focussen, is het altijd van belang om je niet alleen af te vragen ‘Wat is de oorzaak van vermoeidheid?’, maar ook om de oorzaak hiervan te achterhalen.

Als dit structureel is, is het toepassen van technieken tegen vermoeidheid dweilen met de kraan open. Dus: lees hier over mogelijke oplossingen, maar ga ook na waar het vandaan komt. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Neem je levensstijl eens onder de loep

Wanneer je je afvraagt wat de oorzaak van je vermoeidheid is, is het dus goed om je levensstijl eens onder de loep te nemen.

Heb je veel last van dagelijkse stress? Beweeg je voldoende? In welke mate consumeer je alcohol? Eet je voldoende en krijg je de juiste voedingsstoffen binnen? Door kleine veranderingen aan te brengen, kun je vaak al een merkbaar effect bewerkstelligen.

En wist je dat ook karaktereigenschappen een cruciale rol spelen? Perfectionisme en zelfkritiek zijn sterke voorspellers van (chronische) vermoeidheid.

Tip 1: Zorg voor een gezond slaappatroon en hoge slaapkwaliteit

Het eerste antwoord op de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ is: voldoende en kwalitatief hoogwaardige slaap.

Het lijkt zo voor de hand liggen, maar toch beïnvloedt het gedrag van de meeste mensen hun slaapkwaliteit onbewust op een negatieve manier.

Het is echter belangrijk om op gezette tijden naar bed te gaan en voor het slapen gaan te ontspannen. Je telefoon en andere schermen die blauw licht uitstralen, kun je beter vermijden. Blauw licht heeft namelijk invloed op onze biologische klok.

Tip 2: Reserveer tijd voor jezelf

Je besteedt het grootste deel van je week aan je werk en/of studie en behalve daarmee wordt je agenda met nog meer taken en afspraken gevuld.

Elke week weer. Een van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen wanneer je je de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ stelt, is een realistisch dagritme ontwikkelen. Dit betekent niet teveel hooi op je vork nemen en je privétijd duidelijk afbakenen.

Leg je telefoon na werktijd bijvoorbeeld weg om niet alsnog met binnenkomende werkmails geconfronteerd te worden.

Tip 3: Kom in beweging!

Toen ik ooit iemand de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ stelde, kreeg ik als antwoord: sport. De moed zakte me in de schoenen, want niet alleen ben ik totaal niet sportief, ik kon me ook nog eens niet voorstellen dat je je van lichamelijke activiteit beter gaat voelen. Toch ben ik het gaan proberen.

Gewoon door een halfuurtje per dag te gaan wandelen. Elke keer trok ik zuchtend m’n schoenen aan, maar na afloop voelde ik me een stuk beter. Het hoeven ook echt geen actieve sportsessies te zijn. Dagelijks dertig minuten matig bewegen is voldoende.

Tip 4: Doe ademhalingsoefeningen

Ook kunnen we op de vraag wat er helpt tegen vermoeidheid antwoorden met ademhalingsoefeningen. Sommigen bestempelen dit als zweverig, maar dat is het helemaal niet.

Met ademhalingsoefeningen zorg je er eenvoudigweg voor dat je je op het hier en nu richt.

Door op je ademhaling en de omgeving om je heen te focussen, kom je helemaal tot rust. Dit is een van de makkelijkst toe te passen antwoorden op de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’. Je kunt het namelijk overal doen en het kost maar een paar minuten.

Tip 5: Las piekermomentjes in

Personen die zichzelf de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ stellen, zijn niet zelden piekeraars. Ikzelf maak me er ook schuldig aan. Voorheen op elk moment van de dag. Piekeren is niet iets wat je zomaar kunt stoppen, ik zou de laatste zijn om je dat te vertellen.

Maar je kunt het wel reguleren door je gedachtestroom op bepaalde momenten toe te laten en op andere momenten stop te zetten. Piekeren en negatieve gedachten verbruiken veel van je energie. Sta jezelf dagelijks een piekermoment toe en dergelijke gedachten gedurende de rest van de dag ‘uit’ te zetten.

Tip 6: Eet gezonde voeding

Op de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’ kijken sommigen nogal vreemd op wanneer ze tips over hun voeding ontvangen.

Toch mag een gezond eetpatroon niet worden onderschat. De juiste voeding geeft je de energie die je nodig heeft. Bovendien weten we tegenwoordig dat bewerkt voedsel minder lekker in ons vel gaan zitten en dat onbewerkte, natuurlijke producten juist het tegenovergestelde effect hebben.

Ze geven ons de juiste brandstoffen, wat enorm helpt tegen vermoeidheid.

Tip 7: Ga regelmatig naar buiten

Waarom men in het noorden van Scandinavië vaker kampt met depressieve gevoelens? In de wintermaanden is er een groot gebrek aan zonlicht.

Wat juist helpt tegen vermoeidheid en gevoelens van somberheid, is daglicht.

iemand in het daglicht

Daglicht ondersteunt je in je natuurlijke ritme en bevordert de opbouw van noodzakelijke voedingsstoffen in je lichaam. Daar krijg je energie van! Wat helpt tegen vermoeidheid is dus vaker naar buiten gaan. Niet alleen om te sporten, maar ook om gewoon een kopje koffie te drinken.

Tip 8: Investeer in waardevolle relaties en zet andere stop

In mijn zoektocht naar het antwoord op de vraag ‘Wat helpt tegen vermoeidheid?’, vond ik dit het lastigste punt.

Contact verbreken met degenen die je geen energie geven, maar juist uit je lijken te trekken. Ik voelde me bezwaard om contacten te laten verwateren, maar voelde me, nadat ik mijn schuldgevoelens opzij kon zetten, ontzettend bevrijd.

Wat helpt tegen vermoeidheid, is het jezelf laten omringen door mensen die je energieniveau juist aanvullen.

Wat helpt juist niet?

Wanneer je je afvraagt wat tegen vermoeidheid helpt, krijg je de meest uiteenlopende adviezen. Ongetwijfeld zijn ze goedbedoeld, maar sommige slaan de plank compleet mis. Zo zegt men weleens dat je tegen de vermoeidheid moet vechten en gewoon je programma moet blijven draaien.

Anderen zeggen juist dat je helemaal niks moet doen en je je aan je vermoeidheid moet overgeven. En ja, je moet naar je lichaam luisteren, maar laat je vooral niet verleiden tot het geheel uitschakelen van jezelf. Wat helpt tegen vermoeidheid? Aanpassingen doorvoeren, maar naar jezelf blijven luisteren.

Senang Masterclass

Voor ernstige en/of langdurige vermoeidheid bestaan behandelingen. Vind je het een te grote stap om naar een psycholoog te gaan en kies je er liever voor om dit probleem eerst zelf aan te pakken? Dan kan ik je de Senang Masterclass van harte aanbevelen.

De cursus helpt je onder andere je energie te leren voelen en je intuïtie te gebruiken. Gedurende de zeven weken durende cursus ontvang je elke dag een video.

Ook krijg je een jaar lang toegang tot de Senang Studenten Community. De online cursus kost nu slechts €377,- en na aanschaf kun je direct starten.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij ook direct van je vermoeidheid af?
  • Je wilt meer energie en je niet meer zo futloos voelen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct van mijn vermoeidheid af!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *