Niet bij je gevoel kunnen komen: hoe verander je dit?

We gaan er uitgebreid op in met deze 7 tips!

Niet bij je gevoel kunnen komen is iets waar steeds meer mensen mee te maken krijgen.

We leren tegenwoordig dan ook bewust en onbewust om meteen iets met onze emoties te doen wanneer deze opkomen.

Je gaat ze analyseren, bagatelliseren, bewust wegduwen. Zo lukt het je nooit om tot het echte gevoel te komen. Vaak biedt dat tijdelijke verlichting, maar op den duur kom je er behoorlijk mee in de knoop.

In dit artikel lees je enkele tips om dit te veranderen. Dit betekent niet hetzelfde als je verstand uitzetten, maar wel het gevoel net zoveel erkenning geven.

Inhoudsopgave

Eigenlijk draait het om loslaten

Niet bij je gevoel kunnen komen is iets wat vaak wordt gezegd, maar eigenlijk is dit een foutieve uitdrukking.

Je gevoel komt namelijk naar jou toe. Om meer te kunnen voelen, hoef je dus niets nieuws te leren. Het enige wat je jezelf moet aanleren, is er beter naar te luisteren en er meer ruimte en aandacht aan te geven.

Wanneer je hiermee aan de slag gaat, kan dit in het begin wat onwennig voelen. Je moet dingen gaan loslaten die je verhinderen je gevoel te bereiken. En dat betekent dus ook de controle loslaten.

Niet bij je gevoel kunnen komen: waardoor wordt dit veroorzaakt?

Niet bij je gevoel kunnen komen vloeit eigenlijk voort uit een copingstrategie die heel functioneel is.

Door je emoties even weg te stoppen, kun je beter beslissen op momenten waar dit echt van je wordt gevraagd. Maar wanneer je teveel wegstopt, werkt deze strategie in je tegendeel.

niet bij je gevoel komen

Ook zijn veel mensen bang om hun emoties aan anderen te tonen. Of ze schamen zich ervoor. In dat soort gevallen kunnen ze gevoelens bewust gaan wegstoppen. Praten is echter juist essentieel.

Niet bij je gevoel kunnen komen doordat je te veel gedachten hebt

Ook kan het zijn dat er simpelweg zoveel gedachten in je hoofd rondgaan, dat er gewoon geen ruimte bestaat voor het gevoel.

Gedachten komen voort uit stress en leiden niet zelden tot piekeren. Bij piekeren denk je steeds aan hetzelfde, gaat het om negatieve gedachten en ook om gedachten waarvoor geen oplossing wordt gezocht of gevonden.

Met zoveel gedachten wordt het wel moeilijk om gevoelens te ervaren. Daarbij komt ook nog eens dat we vaak gedachten hebben over onze gevoelens. ‘Ik mag niet verdrietig zijn’ en ‘waarom ben ik nog steeds zo boos’ zijn daar voorbeelden van.

Niet bij je gevoel kunnen komen omdat je een masker opzet

Iedereen doet het wel eens: sociaal gewenst glimlachen terwijl je eigenlijk een gigantische brok in je keel hebt. Geforceerd beheerst reageren op iemands uitspraak die je eigenlijk veel pijn doet. Je tranen wegslikken omdat je die in het bijzijn van anderen niet wilt laten lopen.

Niet bij je gevoel kunnen komen wordt vaak nog eens versterkt door het masker dat je opzet. Maar wanneer je steeds op de rem trapt in het ervaren en uiten van je emoties, houd je veel te veel aan controle vast. En paradoxaal genoeg raak je daarmee juist de controle kwijt.

De behoefte aan controle

We erkennen het niet graag, maar stiekem hebben we bijna allemaal behoefte aan controle.

Niet bij je gevoel kunnen komen vloeit dan ook vaak (mede) voort uit het feit dat je liever een vlak leven zonder al te veel up en downs leidt in plaats van een leven met meer avontuur.

Degenen die kiezen voor een rustig voortkabbelend leven zijn in het algemeen echter minder vaak gelukkig. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Niet bij je gevoel kunnen komen is in dat geval een uiting van een gebrek aan een gevoel van zingeving of vervulling.

Tekenen die impliceren dat je niet bij gevoel kan

Niet bij je gevoel kunnen komen kun je op verschillende manieren herkennen.

Zo heb je misschien wel gemerkt dat je eigenlijk helemaal niet verdrietig, blij of boos bent wanneer dat wel logisch zou zijn, of dat je minder plezier in dingen ervaart die je voorheen wel blijdschap brachten.

Ook kan het zijn dat je minder interesse in dingen toont en sneller je schouders ergens over ophaalt. Niet bij je gevoel kunnen komen kan er ook toe leiden dat je moeite hebt met het identificeren van je emoties en het gevoel dat je op de automatische piloot leeft.

Tip 1: Creëer wat rust voor jezelf

Wil je afrekenen met het niet bij je gevoel kunnen komen? Zorg er dan voor dat je regelmatig wat rust voor jezelf creëert. Je weet zelf op welke manier je dit het beste voor jezelf kunt doen.

Wanneer je in rust verkeert en je gedachten kunt kalmeren, dan kun je eigenlijk pas horen wat je lichaam je te vertellen heeft.

Je stopt eigenlijk de constante gedachtestroom en het gepieker. Vergelijk het met het zachter zetten van het volume van de radio om zo een geluid op de achtergrond beter te kunnen horen.

Tip 2: Je bent alleen jezelf uitleg verschuldigd

Niet bij je gevoel kunnen komen is iets wat mede tot stand komt door de mening van de wijde wereld.

Heb je er ooit wel eens aan gedacht dat je misschien te veel waarde hecht aan wat anderen van je denken? Jij neemt de beslissingen over je eigen leven omdat jij weet welke kant je op wilt en wat het beste voor je is.

Je bent anderen totaal geen uitleg of zelfs excuses verschuldigd. Wil je een halt toeroepen aan het niet bij je gevoel kunnen komen? Leid dan je eigen leven!

Tip 3: Doe aan lichaamsbeweging

Niet bij je gevoel kunnen komen en mentaal in de knoop zitten zorgt ervoor dat je het liefst op de bank neerploft en in de passieve modus schiet. Lichaamsbeweging is wel het laatste waar je aan wilt denken.

Toch is dit een tip die zeker niet aan dit rijtje mag ontbreken. Lichaamsbeweging helpt de stress uit je lichaam te verwijderen en meer ruimte in je hoofd te creëren. Zo kun je je gevoelens ook beter toelaten.

En onthoud: lichaamsbeweging is echt niet hetzelfde als je hardloopschoenen moeten aantrekken. Ook een klein stukje wandelen of fietsen telt mee.

Tip 4: Schrijf het van je af

Als antwoord op het probleem van niet bij je gevoel kunnen komen, zal je al vaak zijn verteld dat je erover moet praten.

Maar dat is lang niet altijd even makkelijk. Misschien durf je je nog niet zo goed kwetsbaar op te stellen, wat heel begrijpelijk is.

Schrijven is dan een mooi alternatief. Door een dagboek bij te houden, krijg je de zaken beter op een rijtje. Door telkens op je dag terug te kijken, ontstaat er meer overzicht en kun je vanaf een afstandje naar de dingen kijken. Dit brengt verhelderende inzichten.

Tip 5: Roep je negatieve gedachten een halt toe

Niet bij je gevoel kunnen komen komt niet zelden mede voort uit het feit dat je hoofd vol zit met negatieve gedachten. Negatieve gedachten over situaties en gebeurtenissen, maar ook over je gevoelens hierover.

Wat zit een mens toch gecompliceerd in elkaar!

Wanneer je teveel gaat meta denken, of dit nu bewust of onbewust is, kun je niet meer relativeren. Eigenlijk ga je steeds negatiever over alles en nog wat nadenken. Daag deze gedachten eens uit om zo dichter bij je gevoel te kunnen komen.

Tip 6: Pas affirmaties toe

Met de negatieve gedachten zoals hierboven beschreven, reken je het liefst zo snel mogelijk af. Wat je wel wilt, zijn positieve gedachten, oftewel affirmaties. Een affirmatie is een positieve gedachte waarmee je jezelf bekrachtigt.

Een voorbeeld daarvan is: Ik streef mijn doelen na en laat me niet door anderen beïnvloeden. Het is bewezen dat dergelijke overtuigingen, die je vaak naar jezelf uitspreekt, in combinatie met een positieve mentale houding tot grotere successen leidt. Er is hier dus eigenlijk sprake van een selffulfilling prophecy.

Tip 7: Onthoud dat angst een slechte raadgever is

Niet bij je gevoel kunnen komen betekent vrijwel altijd dat er sprake is van angst. Door angst ga je ervan uit dat je iets niet kunt, dat anderen slecht op je zullen reageren, dat je zult mislukken etc. Angst is echter een slechte raadgever.

Denk nog maar eens aan dat rustig voortkabbelende leven. Zonder uitdagingen is het leven echt een stuk minder aantrekkelijk.

Niet bij je gevoel kunnen komen door angst betekent dus eigenlijk dat je leeft op aannames en je doen dichtklappen. Zo kom je niet in contact met anderen, maar ook zeker niet met jezelf.  

Senang Masterclass

Ben jij helemaal klaar met het niet bij je gevoel kunnen komen? Misschien is de Senang Masterclass dan iets voor jou.

Tijdens de zeven weken durende cursus ontvang je elke dag, ook in de weekenden, een videoles. Je leert onder andere hoe je de verbinding met jezelf leert herstellen en hoe je het hoofd kunt bieden aan disfunctionele energieën van buitenaf.

De maker van de cursus heeft ruim tien jaar ervaring als healing meester.

Wanneer je de cursus (nu slechts €377,-) aanschaft, kun je direct beginnen. Je houdt levenslang toegang tot het materiaal.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Lukt het jou ook niet om bij je gevoel te komen?
  • Je wilt heel graag een diepe connectie met jezelf krijgen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

 

Ja! Ik wil weer in contact komen met mijn gevoel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.