Leren voelen in plaats van denken

Wil jij leren voelen in plaats van denken? Dan kunnen deze 7 tips je daarbij helpen!

Leren voelen in plaats van denken is iets wat je enorm op weg kan helpen naar een tevredener gevoel over jezelf en je leven.

Gevoelens zijn er altijd en overal, maar tegelijkertijd zaken waar we vaak niet bij stilstaan, hetzij bewust, hetzij onbewust.

Eerlijk is eerlijk, soms is het ook wel prettig om ze gewoon maar te negeren. Maar wanneer je ze wat meer aandacht geeft en begint te leren voelen in plaats van denken, merk je een prettige transformatie bij jezelf optreden.

Inhoudsopgave

Emoties negeren leidt tot stress

Bewust leren voelen in plaats van denken kan grote effecten op je dagelijks leven hebben. Ik ging er een tijd geleden mee aan de slag.

Ik had het gevoel dat ik geen vorderingen in mijn leven maakte. Alsof ik mijn gevoelens ergens in een hoekje van een donkere kamer had geparkeerd en deed alsof ze er niet waren, terwijl ik ze vanuit mijn ooghoek gewoon kon zien. Met leren voelen in plaats van denken begon ik in een periode bomvol stress.

Pas toen begreep ik dat het negeren van emoties hieraan ten grondslag kan liggen.

Negatieve opvattingen over gevoelens

Met het leren voelen in plaats van denken gaan vaak personen aan de slag die eerder in hun leven geconfronteerd of misschien wel opgegroeid zijn met negatieve opvattingen over emoties.

Zo is je bijvoorbeeld geleerd dat je emoties niet moet accepteren omdat ze chaos zullen veroorzaken. Of dat het erkennen en tonen van je gevoelens je zwak doet lijken.

Vaak hebben mannen hiermee te maken gehad, maar ook sommige vrouwen is dit met de paplepel ingegoten. Een andere veelgehoorde negatieve opvatting over het toelaten en uiten van emoties is dat dit een bewijs is van een gebrek aan zelfcontrole.

Emoties negeren is aangeleerd gedrag en dus ook weer af te leren

Ben je voornemens beter te leren voelen in plaats van denken? Goed nieuws! Het wegstoppen van je emoties is aangeleerd gedrag, dus ook af te leren. Wanneer je te veel in je hoofd zit, ben je vaak een piekeraar en vind je het lastig om vervelende gedachten te sussen.

Dit kan je een hoop stress bezorgen en zelfs lichamelijke problemen opleveren. Heb je nooit geleerd je emoties te erkennen en uit te spreken? Leren voelen in plaats van denken kan ook jij met de juiste tips en ondersteuning bereiken.

Denken is belangrijk, maar de ratio is van doorslaggevend belang

Met het leren voelen in plaats van denken bedoel ik overigens niet dat je je grijze massa helemaal moet uitzetten. Overigens kan dit niet eens, want je hoofd en je hart werken als één team samen.

Denken is dus hartstikke belangrijk, maar door je gedachten steeds in te zetten om je emoties te beheersen, doe je jezelf geen plezier.

Andersom kun je ook niet alleen vanuit je emoties leven, want dan zul je situaties nooit neutraal kunnen interpreteren. Leren voelen in plaats van denken is dus eigenlijk het aanbrengen van een balans tussen deze twee.

Tip 1: Word je bewuster van lichamelijke sensaties

Wil je beter leren voelen in plaats van denken? In dit proces moet je lichaam nauw betrokken worden. Emoties hebben namelijk fysieke consequenties. Hoofdpijn bijvoorbeeld, maar ook buikkramp, zweten, spierspanning.

Door vanaf nu wat nauwlettender in de gaten te houden wat bepaalde emoties met je lichaam doen -de twee zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden- ontwikkel je je observatievermogen en zul je ook minder negatieve oordelen over je emoties vormen.

Tip 2: Beweeg meer om te leren voelen in plaats van denken

Op welke manier je ook actief beweegt, je bent altijd bewust met je lichaam bezig. Een van de beste manieren van bewegen om zo meer te leren voelen in plaats van denken, is yoga. De volledige aandacht gaat namelijk naar je lijf en je gedachten worden van ondergeschikt belang.

Ook dansen is bewezen effectief voor personen die willen leren voelen in plaats van denken. Dansen is namelijk ook nog eens een heel natuurlijke behoefte van mensen die altijd aanwezig is geweest.

Tip 3: Breid je emotionele woordenschat uit

Wil je meer leren voelen in plaats van denken, dan is een eerste stap het alerter zijn op je gevoelens en lichamelijke situaties. In een tweede stap moet je deze gaan benoemen. Dit is een proces dat je stimuleert om actief te zoeken naar de juiste beschrijving van je emotie.

Met een vocabulaire die zich beperkt tot ‘verdrietig’, ‘bang’ en ‘boos’ help je jezelf niet veel verder. Door te leren voelen in plaats van denken en deze gevoelens steeds beter te kunnen benoemen, zullen ze ook een stuk minder onveilig en onprettig op je overkomen.

Tip 4: Zoek de stilte op en wees even alleen met jezelf

ademen van een mens

Om meer te leren voelen in plaats van denken is het ook belangrijk om af en toe even alleen te zijn. Letterlijk. Zo geef je jezelf en je gevoelsleven meer ruimte.

Op een stille plek waar geen tot weinig andere prikkels binnenkomen, sluit je je ogen en focus je je alleen op je ademhaling.

In het begin vond ik dit zelf best lastig om te doen, omdat er toch automatisch gedachten binnenstromen. Toch lukte het me steeds beter om deze te beheersen.

Tip 5: Leer waarderen wat je hebt

Wie er behoefte aan heeft beter te leren voelen dan denken, zit vaak vast in zijn denkpatronen. Of beter gezegd: in het piekeren. Wanneer je piekert, betekent dit dat de gedachtestroom moeilijk tot niet te reguleren is. Je piekert je suf over alle dingen die misgaan en over alles wat je nog staat te wachten.

En over hoe weinig vertrouwen je in de uitkomst daarvan hebt. Je bent geneigd alles rondom jou te bekritiseren en denkt dat het gras bij de buren altijd groener is. Leren waarderen wat je hebt is echter een belangrijke sleutel.

Tip 6: Schakel je oordelen eens uit

Leren voelen in plaats van denken betekent ook gevoelens toelaten zonder daar meteen een oordeel aan te verbinden.

Gevoelens zijn geen kwestie van goed of fout, ze zijn er gewoon. En daar is niets mis mee. Leren voelen in plaats van denken betekent echter niet alleen niet over je eigen gevoelens oordelen, maar ook niet over die van een ander.

Best lastig, want we staan graag klaar met ons oordeel. Je leert dit dan ook niet van de ene op de andere dag af.

Tip 7: Schroef de frequentie van het woord ‘moeten’ terug

Leren voelen in plaats van denken lukt je pas wanneer je daar de tijd voor hebt. En tijd krijg je niet, maar die moet je zelf nemen. Werp eens een kritische blik in je agenda. Wat zijn dingen die je echt moet doen en welke dingen kun je best eens schrappen?

Er zijn veel dingen die anderen van ons verwachten, terwijl de tijd die je voor jezelf hebt steeds verder slinkt. Voel je niet bezwaard om je wat meer tijd toe te eigenen. Je hebt het nodig!

Wanneer is het tijd voor actie?

Leren voelen in plaats van denken is niet iets wat je van de ene op de andere dag lukt. Het is een proces dat inspanning vergt. Wanneer het goed is jezelf te gaan trainen in het leren voelen in plaats van denken?

Wanneer je het gevoel hebt teveel in je hoofd te zitten, niet goed kan ontspannen, moeite hebt met het uiten van emoties, te rationeel bent, onverklaarbare lichamelijke klachten ervaart of je spirituele kwaliteiten wilt ontwikkelen. Natuurlijk kunnen er nog meer redenen bestaan.

De Senang Masterclass heeft mij in elk geval enorm geholpen.

De Senang Masterclass

De Senang Masterclass is een videocursus die ik echt aan iedereen zou aanbevelen die wil leren voelen in plaats van denken.

De masterclass is door een healingmeester ontwikkeld die al meer dan tien jaar ervaring heeft. Gedurende zeven weken krijg je elke dag een video, maar liefst 49 in totaal dus! Het fijne is dat je nergens heen hoeft, maar deze inspirerende masterclass gewoon thuis kan volgen.

Je betaalt nu slechts €377,- en krijgt dan ook nog een jaar gratis toegang tot de Senang Studenten Community. Na betaling kun je meteen aan de slag. Het materiaal blijft altijd voor je beschikbaar.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij ook beter leren voelen in plaats van denken?
  • Je wilt gedachten stoppen en je lichaam beter onder controle krijgen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil stoppen met denken en dichter bij mijn gevoel komen!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *