Krachttraining voor vrouwen

Waar moet je opletten en hoe begin je goed? Deze info gaat jouw verder helpen!

Zit jij er ook aan te denken om met krachttraining te beginnen, maar houdt iets je nog tegen?

Die twijfel is heel normaal. Wist je bijvoorbeeld dat veel vrouwen niet durven te beginnen met krachttraining uit angst dat ze er “te mannelijk” uit gaan zien?

Als ze eenmaal beginnen met trainen komen ze erachter dat hun angst compleet ongegrond was. Krachttraining gaat namelijk niet alleen maar om het kweken van spierballen, maar om het krachtige gevoel dat je krijgt wanneer je merkt dat je steeds weer een beetje sterker wordt.

Een mooie bijkomstigheid is dat je er ook nog eens een strak, maar nog steeds zeer vrouwelijk, lichaam aan overhoudt. Het vrouwenlichaam is helemaal niet in staat om opeens zeer grote spierballen te kweken zonder hiervoor anabole steroïden en andere supplementen te slikken.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je er uit komt te zien als één of andere gigantische bodybuilder.

Inhoudsopgave

Hoe begin je met krachttraining?

vrouw met een gewicht

Wanneer je voor het eerst begint met krachttraining is het heel normaal om snel sterk te willen worden.

Je moet je echter realiseren dat jouw lichaam hier niet op voorbereid is. Het is daarom van groot belang dat je laagdrempelig begint. Pak er dus niet meteen een zwaar gewicht bij als je nog nooit aan krachttraining hebt gedaan. De kans dat je je bezeert is dan namelijk groot.

Door met lichte gewichten te beginnen, kun je je volledig concentreren op je houding en vorm. Zo voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je op de meest efficiënte manier traint. Wanneer je eenmaal je vorm hebt geperfectioneerd is het tijd om met steeds weer wat zwaardere gewichten te trainen.

In het eerste jaar zul je relatief snel groeien in kracht. Naarmate je steeds sterker wordt zal deze groei langzamer verlopen. Het blijft belangrijk om ook dan geleidelijk aan zwaardere gewichten te gebruiken, zodat de krachttraining altijd uitdagend blijft.

Doe je dit niet, dan kun je een plateau bereiken. Het idee van krachttraining is juist dat je voor de rest van je leven aan je lichaam kunt blijven bouwen. Laat deze potentie dus niet liggen!

Krachtoefeningen voor vrouwen

Oefeningen waar je het beste mee kunt beginnen zijn dus vooral op de vorm gericht. Maar hoe weet je nu of jouw techniek wel goed is?

Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van gymapparatuur. Deze apparaten zijn helemaal aan jouw lichaam aan te passen, waardoor je tijdens je oefeningen niet constant bewust stil hoeft te staan bij je vorm.

Dit kan in het begin erg fijn zijn, omdat je op deze manier zowel fysiek als mentaal kunt wennen aan de bewegingen en de gewichten. Als je op een gegeven moment intensiever gaat trainen zal je veel baat hebben bij een dergelijke, goede basis.

Rekken en strekken

Welke oefeningen je ook van plan bent te doen, vergeet nooit, maar dan ook echt nooit om eerst je spieren op te warmen.

Als je vanuit het niets begint met krachtoefeningen lig je binnen de kortste keren gestrekt op de vloer. Door je spieren van tevoren op te warmen en alvast voor te bereiden op wat er komen gaat, beperk je de kans dat je iets beschadigt.

Welke opwarmingsoefeningen je het beste kunt doen, hangt volledig af van de training die je op die dag gepland hebt. Het is in ieder geval belangrijk dat je de spieren die je gaat trainen goed los en warm maakt.

Je kunt bijvoorbeeld een lichte variant van je geplande training voor die dag doen. Als je bijvoorbeeld met losse gewichten aan de slag gaat, voer de oefening dan eerst uit met lichtere gewichtjes van bijvoorbeeld een halve kilo.

Zo sla je twee vliegen in één klap. Je spieren raken op de juiste manier voorbereid, maar je bent ook tijdens de warming up al bewust bezig met de correcte vorm en lichaamshouding.  

Trainingschema’s bij krachttraining voor vrouwen

Het is aan te raden om voordat je met krachttraining begint goed voor jezelf na te gaan wat jij uit je krachttraining zou willen halen. Als het jouw doel is om af te vallen, zal jouw plan er anders uit gaan zien dan wanneer je juist voor de spieropbouw naar de gym gaat.

Hoe dan ook is het essentieel dat je met een plan begint. Als je zomaar iets doet, sta je daarmee uiteindelijk je eigen groei in de weg. Consistentie is de sleutel naar een krachtiger lichaam.

Als je op wisselende dagen traint en ook nog eens willekeurige oefeningen uitvoert, werkt dit alleen maar verwarrend voor je spieren en je lichaam. Deze verwarring is, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, niet bevorderlijk voor de opbouw van spiermassa.

Sterker nog, deze willekeur heeft juist een stagnerende werking op je spieropbouw. Verdiep je in de verschillende krachttrainingsoefeningen en bedenk wat je uit jouw krachttraining wil halen.

Door hier van tevoren een gericht plan over op te stellen heb je een veel grotere kans van slagen.

Balans tussen cardio en krachttraining

Het mooiste is als je in je trainingsplan een mooie balans kunt vinden tussen krachtoefeningen en cardio. Het is hierbij belangrijk dat je in verhouding meer aan krachttraining doet.

Veel vrouwen doen veel teveel cardiotraining, waardoor er uiteindelijk helemaal geen massa meer overblijft om te kunnen converteren naar spiermassa.

Het resultaat is dat deze vrouwen mager worden, in plaats van dat ze er een mooi, strak lichaam aan overhouden. Het is ontzettend zonde als je zo hard gewerkt hebt voor een resultaat waar je helemaal niet op zit te wachten.

Krachttraining en voeding

Over massa gesproken, het komt vaak voor dat vrouwen denken minder te moeten eten en meer te moeten trainen om hun droomlichaam te kweken. Dit is niet per definitie het geval.  Als je te weinig eet, val je weliswaar af, maar spiermassa opbouwen kun je vergeten.

Wanneer je aan krachttraining doet is het juist zaak dat je meer eet dan je verbruikt. Nogmaals, er valt niets op te bouwen als je alleen maar dunner en dunner wordt. Het is dus belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je niet tegelijkertijd kunt afvallen èn spiermassa kunt kweken.

De truc is om je vetpercentage te verlagen terwijl je je spiermassa zoveel mogelijk vasthoudt. Dit wordt ook wel droogtrainen genoemd. Om dit te bereiken is het helemaal niet nodig om een super strict dieet te volgen.

Negen van de tien keer zijn dit soort diëten helemaal niet gezond voor je, omdat je essentiële voedingsstoffen mist. Bovendien is het ook nog eens ontzettend demotiverend als je haast niets meer mag eten wat je lekker vindt.

De sleutel naar een gezond dieet waarbij je effectief vet verbrandt is een flexibel en realistisch dieet.

Vraag om advies van iemand die verstand heeft van krachttraining

Er komt veel bij kijken wanneer je voor het eerst met krachttraining begint. Je moet een plan hebben, een trainingsschema opstellen, de juiste oefeningen doen voor jou en ook nog eens op je vorm letten. Als beginneling zie je soms door de bomen het bos niet meer.

Laat je dus bij het opstellen van jouw trainingsschema bij voorkeur informeren door iemand die hier verstand van heeft. Het is helemaal niet nodig om zelf het wiel uit te vinden.

Door een expert in te schakelen ben je ervan verzekerd dat je jouw krachttraining op de juiste manier aanpakt. Dit is een investering in jezelf waar je de rest van je leven baat bij zult hebben.

Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Sta je inmiddels te popelen om met je krachttraining te beginnen?

Goed nieuws. Met het digitale Droog Trainen Protocol (DTP) van Droog Trainen Academy (DTA) is alles al voor je uitgedacht. Het enige wat jij verder nog nodig hebt is een trainingsdoel en de drijfveer om dit doel te bereiken. Het DTP bestaat uit de volgende drie ebooks:

  • Hoe om te gaan met voeding voor vetverlies
  • Hoe om te gaan met krachttraining en cardio
  • Progressie meten en het plan bijstellen

Progressie meten en het plan bijstellenNaast de ebooks ontvang je ook de macrocalculator in Excel waarmee je alle benodigde berekeningen kunt maken voor jouw persoonlijke voedingsplan.

Verder ontvang je verschillende PDF trainingsschema’s met uitgebalanceerde oefeningen voor thuis of in de gym. Last but not least krijg je met het DTP ook toegang tot de DTA supportgroep.

In deze groep kun je 24 uur per dag, zeven dagen per week al je vragen kwijt over het DTP. Een groot voordeel van het DTP is dat je direct na je betaling al kunt beginnen met het realiseren van jouw droomlichaam. 

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Ben jij opzoek naar een krachttraining die echt werkt?
  • Je wilt goede begleiding zonder al te veel gedoe?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voor gegaan!

 

Ga direct na de pagina!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *