Last van plotselinge gewichtstoename en vermoeidheid?

Deze tips helpen je hiertegen! Let je op je voeding maar merk je toch ineens gewichtstoename en ben je hiernaast steeds vermoeid?

Dat is hartstikke vervelend en komt bij veel mensen voor. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben, maar je wilt er natuurlijk vooral wat aan doen.

Als een zoutzak rondlopen is niet iets waar je behoefte aan hebt… en dan ook nog eens die extra kilo’s, daar zit niemand op te wachten. In dit artikel geven we jou een aantal tips wat je kan doen tegen plotselinge gewichtstoename en vermoeidheid.

Inhoudsopgave

Oorzaken

Het is zeer frustrerend om aan te komen zonder een bepaalde reden. Hiernaast kan het ook gevaarlijk zijn voor je lichaam als het in extreme mate voorkomt.

Er zijn meerdere verborgen oorzaken die zorgen voor plotselinge gewichtstoename en vermoeidheid, hieronder vind je er een aantal die op jou van toepassing kunnen zijn:

Veel stress

stress

Stress en vermoeidheid hebben vaak met elkaar te maken.

Naast dat je sneller geneigd bent om ongezond te eten, kan het ook zijn dat je cortisollevel omhoogschiet.

Dit is een stresshormoon dat leidt tot vetopslag rond de buik. Hiernaast wordt je eetlust vaak verhoogd in tijden van stress.

Veel zitten

Wij Nederlanders zijn kampioen zitten. We werken, reizen, studeren en kletsen enorm vaak in een zittende positie.

Zoveel zitten is erg ongezond voor je lichaam. Dit is een van de oorzaken waardoor mensen plotseling gewicht aankomen. Je verbrandt namelijk enorm weinig calorieën ten opzichte van een actieve houding.

Slaapgebrek

Waarschijnlijk weet je wel hoe belangrijk slaap voor jouw lichaam is. Slaapgebrek kan op verschillende manieren zorgen voor extra gewichtstoename en extra vermoeidheid. Zo kan je zo vermoeid zijn dat je energie mist om een fatsoenlijke maaltijd te koken en maar een ongezonde makkelijke hap haalt.

Hiernaast kan te weinig slaap zorgen voor hormonale verandering; zo kan de aanmaak van insuline zorgen voor extra vetopslag. Te weinig slaap kan ook je eetlust vergroten door de verhoging van de hormonen ghreline en leptine.

Een trage schildklier

Veel mensen hebben, zonder dat ze het weten, een trage schildklier. Hierbij worden schildklierhormonen niet meer goed afgegeven of aangemaakt.

Dit zorgt voor vermoeidheid en een trage stofwisseling. Je lichaam zal meer calorieën als lichaamsvet opslaan door de verminderde hoeveelheid energie die je in rusttoestand gebruikt.

Inname van meer koolhydraten

De keuzes die je maakt op het gebied van voeding zijn uiteraard van grote factor op je gewicht en op je vermoeidheid.

Voeding waarin veel koolhydraten zijn te vinden, is gevaarlijk voor je gezondheid.

maaltijd

De hoeveelheid suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt, waardoor meer insuline wordt aangemaakt en je dus waarschijnlijk meer vet opslaat.

Hiernaast wordt er meer vocht in je lichaam vastgehouden door het eten van meer koolhydraten. Door de hoeveelheid calorieën in koolhydraten zal je snel aankomen.

Tips tegen vermoeidheid en gewichtstoename

Wil je iets doen aan je plotselinge gewichtstoename en vermoeidheid? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar de oorzaak en deze aan te pakken.

Als je denkt te maken te hebben met een trage schildklier kan het verstandig zijn om een bezoekje te brengen aan de je arts.

Mocht je je herkennen in de overige oorzaken, kunnen onderstaande tips jou helpen om te zorgen voor het verliezen van je extra kilo’s en het behouden van je energie.

1 Zorg voor een goede nachtrust

Zoals eerder benoemd is een goede nachtrust enorm belangrijk voor je lichaam. De meeste mensen hebben zeven tot acht uur slaap nodig. Door voldoende te slapen daalt je cortisolniveau, waardoor je naast minder stress ook meer energie zal overhouden.

Hiernaast is slaap essentieel voor het herstel van je spieren, zo zullen je spieren beter groeien en zal de stofwisseling sneller gaan werken, waardoor je meer zal afvallen.

Met een betere slaaprust zal je ook verstandigere keuzes maken en gemotiveerder zijn om te sporten en gezond te eten. Elke dag op hetzelfde moment naar bed gaan en opstaan kan een goede nachtrust stimuleren.

2. Fysieke activiteiten

Fysieke activiteiten zijn noodzakelijk om vet te kunnen verbranden.

Als jij weinig beweegt, zal je waarschijnlijk meer calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt, waardoor je aankomt. Hoe meer je beweegt, hoe meer je verbrandt.

hardlopen

Hiernaast is bewegen ook een goede manier om je stressniveau te laten dalen en een slome stofwisseling te voorkomen.

Belangrijk is om op zoek te gaan naar een activiteit die je leuk vindt, zodat je hier plezier uit haalt en langdurig volhoudt.

3. Eet minder koolhydraten

Een lekkere muffin, een plakje cake, een pizza of een zak chips. Het klinkt allemaal heel lekker en met mate niet schadelijk, maar deze koolhydraten zorgen ervoor dat je snel aankomt. Koolhydraten zijn rijk aan calorieën, terwijl ze vaak geen verzadigd gevoel geven.

Je zal door de grote hoeveelheid suikers vaak meer willen eten en eetbuien ervaren door de verandering in je hormonen. Door het aanmaken van insuline door het eten van veel koolhydraten zal er meer vet worden opgeslagen in je lichaam.

Als je dit vervangt door eiwitten en vetten zal je eerder verzadigd zijn met minder calorieën en zal er minder insuline worden aangemaakt.

Klik voor meer info op de receptenbijbel

afslank receptenbijbel

4. Eet gezonde vetten

Het eten van vetten klinkt niet per se logisch, maar het vervangen van koolhydraten door gezonde vetten is een hele goede manier om de plotselinge gewichtstoename en vermoeidheid aan te pakken.

Normaal gesproken gebruikt jouw lichaam glycogeen als brandstof, maar als je de inname van glucose uit suikers vermindert en de inname van gezonde vetten verhoogd, zal jouw lichaam vet als brandstof gaan gebruiken.

Vet als brandstof heeft een langere duur en verbrand meer calorieën ten opzichte van koolhydraten. Hiernaast zorgen gezonde vetten ervoor dat je verzadigder bent en minder snel honger krijgt. Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld vis, avocado, noten en olijven.

5. Plan je maaltijden

Als jij wilt zorgen voor de juiste voedingsstoffen waardoor je minder vermoeid zult raken en niet zomaar zal aankomen, is het plannen van je maaltijden een slimme zet.

Hierdoor voorkom je namelijk dat je zomaar iets ongezonds gaat bestellen, omdat jij

jouw weekplanning al rond hebt.

Hiernaast zorg je hiermee voor een gevarieerder weekmenu dan wanneer je het per dag bekijkt.

Op de dagen dat je actief gaat zijn kun je met een planning zorgen voor de juiste hoeveelheden en voedingsstoffen, om jouw lichaam zo goed mogelijk voor te bereiden en te herstellen.

Het plannen van je maaltijden scheelt je ook nog eens dagelijks tijd, die je nuttig kan inzetten voor andere dingen.

Meer energie met het ketogeen dieet

Door het vervangen van koolhydraten door vetten zal je geheid meer energie ervaren en minder kilo´s aankomen.

Dit is precies de essentie van het ketogeen dieet. Dit dieet is geen hype of bepaald dieet waarbij je van alles moet laten. Het belangrijkste is namelijk dat je blijft genieten en het makkelijk kan volhouden.

Het ketogeen dieet zorgt voor vele gezondheidseffecten, zo worden je insuline- en bloedsuikerlevels verlaagd en gaat je goede cholesterol level (HDL) omhoog. Dit allemaal doordat jouw lichaam vet als brandstof gaat gebruiken in plaats van glycogeen.

Dit zorgt ervoor dat je geen vreetbuien zal ervaren en overtallig buikvet geen centrale rol in jouw leven meer speelt. De Keto Revolutie is een programma dat is ingericht voor beginners en dat makkelijk vol te houden is.

Deze manier van afvallen is gezond voor je lichaam, waarbij je zal merken dat je langer verzadigd blijft, je energielevel verhoogd wordt en je vet zal verliezen.

De Keto Revolutie bestaat uit een pakket met een boek en videocursus die het volledige programma toelichten. Hiermee krijg je voldoende kennis over het ketogeen dieet en de positieve gezondheidseffecten die erbij komen kijken.

De maaltijdplanners en de boodschappenlijstjes uit het pakket zorgen ervoor dat jij eenvoudig jouw maaltijden kan plannen. De recepten uit het receptenboek zorgen dat jij genoeg inspiratie opdoet en heerlijke maaltijden op tafel zet!

 Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Heb jij ook last van gewichtstoename?
  • Je bent vermoeid en je hebt weinig energie?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil afvallen zonder al veel moeite!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *