Ik word gek van mijn gedachten

word jij gek van je gedachten? Wat kun je dan het beste wel of niet doen?

Gedachten, altijd maar die gedachten die als een razende wervelstorm door mijn hoofd heen gaan. Ik word er gek van, ik word gek van mijn gedachten!

Misschien herken je jezelf onwijs goed hierin. En hoop je net als ik dat er toch eens snel een uitknop wordt uitgevonden waarmee je al die gedachten in één keer uit zou kunnen zetten net zoals de verlichting.

Frustreren kunnen ze en verwarren, zelfs pijn doen af en toe. Hoe is het toch mogelijk dat jouw wereld soms enkel uit gedachten lijkt te bestaan? Maar misschien nog wel belangrijker hoe ga je er mee om en wat kun je er aan doen?

Inhoudsopgave

Why, tell me why

Wanneer je regelmatig denkt ‘ik word gek van mijn gedachten’ kan dit vaak gepaard gaan met klachten als stress, gespannenheid of pijn. Daarnaast lig je misschien nachten wakker en kun je jezelf nauwelijks meer focussen op belangrijke dingen.

Het hebben van vele verschillende gedachten kan een onderdeel zijn van je persoonlijkheid. Zo zal de een hier een stuk gevoeliger voor zijn dan de ander. Je zult misschien denken dat veel nadenken je juist helpt om ergens over na te denken.

Echter is het tegendeel waar en blijken al die gedachten juist een onprettige invloed hebben. Ze kunnen leiden tot twijfel en angst omdat je het jezelf onnodig lastig maakt.

De social media-generatie

Deskundigen zeggen dat de digitale wereld van nu, vol social media, ook van grote invloed is op onze gedachten.

Misschien herken je jezelf hierin. Want ja welke van de 537 foto’s moet je nu uitkiezen, en welke caption moet er bij? Wat zal je crush van je foto vinden en welk filter moet je gebruiken?

stress op het werk

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat social media mensen het gevoel geeft dat ze over veel verschillende dingen moeten nadenken. We streven naar perfectie. Dit komt mede door alle instagram-modellen die over de tijdlijn verschijnen.

Want zeg nu zelf, zulke foto’s zijn best intimiderend en geven je zelfvertrouwen een flinke duik. En ja, dat is natuurlijk weer erg bewerkelijk voor je koppie en diens gedachten.

Gedachten begrijpen en herkennen

Het liefste wil je zo snel mogelijk van dat gevoel ‘ik word gek van mijn gedachten’ af. Voordat je echter iets aan jouw gedachten kunt veranderen, is het allereerst belangrijk dat je verschillende gedachten leert herkennen en begrijpen. Zo zijn er rationele en irrationele gedachten.

Laatstgenoemde zijn de plagende, vaak al door terugkerende gedachten. Ze zijn dikwijls generaliserend, onwaar en overdreven.

Irrationele gedachten bevatten dan ook vaak woorden als: niemand of iedereen en nooit en altijd.

Deze gedachten maken een situatie veel groter dan nodig of dan dat hij daadwerkelijk is.

Rationele gedachten kloppen daarentegen echt met wat je in werkelijkheid waarneemt en zijn niet dwingend, overdreven of eisend. Het kan zowel positief als negatief zijn, maar je kijkt er naar met acceptatie.

De babyshower van zus Femke

Om het verschil tussen rationele en in irrationele gedachten wat te verduidelijken zal ik je even meenemen naar de babyshower van mijn zus.

Zo vroeg Femke mij laatst om de organisatie op me te nemen. Uiteindelijk koos is voor een feest in een mooie bloementuin.

Ik stelde hoge eisen en maakte me erg druk. Zo dacht ik: ‘Als de zon niet schijnt is de hele babyshower verpest en zal IEDEREEN denken dat ik een mislukking ben’. Dit is een typisch voorbeeld van irrationeel denken en waarbij ik voel: ‘ik word gek van mijn gedachten!’. Mijn

rationele gedachten zouden daarentegen kunnen zeggen. ‘Het is jammer als de zon niet schijnt, maar het is niet het einde van de wereld. In dat geval kan ik vragen de babyshower naar binnen in het restaurantje verplaatsen’.

Waarnemer van jouw eigen brein

man met een brein

Bewustwording rondom jouw eigen gedachten en wat deze met jou doen is een belangrijk leerproces.

Wanneer je dit begrijpt, krijg je namelijk meer keuze in wat je zelf denken wilt.

Je zou kunnen zeggen dat je als het ware de waarnemer wordt van jouw eigen brein en gedachten.

Zo zal het je helpen de irrationele gedachten beter te relativeren en voorkom je dat weer in situaties terecht komt waarbij je denkt: ‘ik word gek van mijn gedachten’.

Ik word gek van mijn gedachten – Wat kan ik er aan doen?

Hoe je het ook went of keer zo’n overvloed aan gedachten vreet energie. Je verlangt naar wat rust in je hoofd en hoe harder je tegen je zelf zegt: ‘even nergens aan denken nu’ des te erger de gedachten worden. Althans, zo ervaar ik het. Vergelijk het maar met een liedje die in je hoofd blijft hangen.

Hoe vaker je zegt ‘kappen nu, nu is het klaar’, des te vaker het liedje op volume standje 50 zich door je hoofd heen blijft herhalen. Het moge duidelijk zijn, dit werkt dus niet.

Hoe kun je dat vervelende liedje of die oneindige gedachten dan toch kwijtraken? Of beter nog, hoe zorg je dat je niet meer gek wordt van je gedachten?

Structuur aanbrengen

Als er iets is wat mijn gedachten niet aan kunnen, dan is het wel meerdere dingen tegelijk moeten doen. Ondersteuningsplannen schrijven, mail checken, deadlines halen, telefoontjes plegen en ondertussen ook nog wat appjes schrijven en zorgen dat mijn kinderen elkaar niet in de haren vliegen.

Om over de stapels was die er nog liggen en het doen van de boodschappen nog maar te zwijgen. Nee, dit is geen beste combinatie en zorgt er voor dat mijn gedachten overuren draaien. Wat dan ook veel beter werkt is structuur en één ding tegelijk doen.

Breng je structuur aan in je dag, dan breng je ook structuur aan in je hoofd en gedachten. Maak iedere ochtend een planning voor jezelf met wat je wanneer gaat doen. Succes gegarandeerd en de ‘ik word gek van mijn gedachten’ zal een stuk minder worden.

Het prullenbakkenboekje

Het wat? Het prullenbakkenboekje ja. Fiets naar de Action, koop zo’n schrift met ringband en vergeet vooral geen pakje pennen mee te nemen. Geloof me, je gaat ze nodig hebben. Denk je ‘Ik word gek van mijn gedachten’ pak dan het schrift er bij en een pen.

Schrijf vervolgens alle overbodige gedachten die je hebt op. Klaar? Scheur het beschreven uit je schrift, lees het hardop voor en smijt het vervolgens in de prullenbak. Weg ermee, de gedachten zijn overbodig dus je hebt er niks aan en kunt er niks mee.

Bij deze sluit je het af. Je kunt van dit momentje overigens ook heel goed een dagelijks ritueels maken zodat je aan het einde van de dag met een zorgeloos hoofd kunt gaan slapen.

Stel jezelf een vraag

Een andere truc die ik regelmatig toepas wanneer ik weer eens denk ‘ik word gek van mijn gedachten’ is mezelf een vraag stellen.

De ene vraag die ik mezelf stel is: ‘kan ik iets aan de situatie veranderen?’. Is het antwoord ja, dan ga ik er mee aan de slag. Is het antwoord nee, dan verplicht ik mezelf het los te laten.

Er zijn miljoenen zaken waarover je jezelf oneindig druk kunt maken zonder dat je er iets aan veranderen kunt. Waarom zou je jezelf er dan druk over maken?

De andere vraag die ik mezelf vaak stel is: ‘is het zinvol dat ik mezelf hier druk om loop te maken?’. Je zult zien dat het antwoord negen van de tien keer nee is omdat ik er niet mee bereik en niets aan de situatie kan veranderen.

Door deze vragen te stellen, help je jezelf bepaalde gedachten uit je hoofd te halen.

Gedachten veranderen

‘Ik word gek van mijn gedachten’ is een gedachte die veel voorkomt. Het beïnvloed je gehele lichaam en geest. Zo zul je wanneer je aan iets verdrietigs denkt, jezelf ook verdrietig voelen.

De kunst is echter om wanneer je gek wordt van je eigen gedachten, nieuwe andere gedachten te kiezen.

Door je gedachten positief te maken, zul je zien dat je jezelf ook prettiger gaat voelen. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan een leuke gebeurtenis die komen gaat.

Wat ik zelf vaak doe is een leuke comedy serie kijken of ik zoek oude foto’s op waarbij de meest plezierige herinneringen naar boven komen.

Ik word gek van mijn gedachten – NLP Cursus Online

Willen bovenstaande tips jou niet helpen en blijft dat gevoel van ‘ik word gek van mijn gedachten’ maar aanhouden, dan kan de NLP Cursus online jou verder helpen. NLP staat voor Neuro Linguistisch Programmeren.

Dit houdt in dat je tijdens deze cursus gaat leren om zelf de controle over jouw brein te krijgen en deze uiteindelijk zelf zo kunt besturen dat je je weer beter gaat voelen.

De cursus bevat verschillende technieken, video’s, handleidingen en stappenplannen die jou gaan helpen om je gedachten de baas te worden. De woorden ‘ik word gek van mijn gedachten’ zullen dan ook snel tot het verleden gaan behoren.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Word jij ook nog steeds gek van je gedachten?
  • Het lukt je niet om gedachten los te laten of meer rust te krijgen in je hoofd?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil mijn gedachten onder controle krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *