30 tips voor meer ontspanning en minder stress

Vandaag de dag wordt er van alles van je verwacht.

Je moet succesvol een studie afronden, een glansrijke carrière opbouwen, een eigen woning kopen en het liefst een hobby hebben waar je ook nog eens in uitblinkt.

En dan hebben we het over de sociale verplichtingen nog niet eens gehad.

Hoe fijn je het ook met anderen kunt hebben, soms past het écht niet in je programma. Of leef je misschien juist te veel volgens een programma? Hoe je het ook wendt of keert, stress neemt steeds meer bezit van ons.

Tijd om dat een halt toe te roepen! Hoe? De 30 onderstaande tips helpen je op weg.

Inhoudsopgave

Tip 1: Ga bewegen!

Als je veel stress ervaart, heb je logischerwijs ook een lager energieniveau.

Het laatste waar je dan zin in hebt, is lichamelijke inspanning. Toch werkt deze inspanning als ontspanning. Beweging is niet alleen goed voor je hart en bloeddruk, het help je ook met stress af te rekenen en voert afvalstoffen uit je lichaam weg.

Bewegen hoeft heus niet intensief te zijn. Probeer eens met een half uurtje wandelen te beginnen. Kies vooral activiteiten waar je je goed bij voelt.

Tip 2: Ga de natuur in

Dat de natuur een ontspannende werking op ons heeft, dat voelen we niet alleen, het is zelfs bewezen! In de natuur lukt het je beter om je hoofd leeg te maken en je gedachten op een rijtje te zetten.

wandelen in de natuur

Heb je geen groot park of bosgebied in je directe omgeving? Buiten zijn in het algemeen doet je ook goed. Maak eens een wandeling door het stadspark en je zult de effecten ook dan zeker voelen.

Tip 3: Gebruik een to do lijstje

Niet zelden ervaar je stress omdat je veel moet en er van alles op je afkomt. Door al dat ‘moeten’ verlies je het overzicht en schiet je eigenlijk op slot. Wat je kunt doen om jezelf te helpen, is het maken van een to do lijstje. Hierop schrijf je alles wat je in je hoofd hebt.

Dit mogen zelfs de kleinste dingen zijn, zoals vanavond de vuilnisbak buiten zetten omdat deze morgen door de gemeente wordt geleegd. Door activiteiten die je hebt uitgevoerd af te vinken, voel je je een stuk rustiger.

Tip 4: Bedenk wat jij wilt bereiken

Anno nu wordt er ontzettend veel van je gevraagd en aan alle kanten aan je getrokken. Stress is hiervan het gevolg. Bovendien kun je door deze situatie ook makkelijk vergeten wat je zelf nu eigenlijk met je leven wilt.

Ook al weet je deze nu misschien even niet te benoemen, iedereen heeft een levensdoel. Probeer dus eens bewust na te denken over wat de jouwe is. Door het nastreven van je doelen geef je je leven richting en heb je het gevoel dat jij de controle hebt.

Tip 5: Ervaar welke wonderen warmte kan doen

Het klinkt je misschien niet onlogisch in de oren, maar het stressverminderende effect van warmte is door wetenschappelijk onderzoek ook onomstotelijk bewezen. Warmte helpt je lichaam te ontspannen. Je kunt die warmte op verschillende manieren creëren. Neem bijvoorbeeld een warm

bad, drink eens een kop koffie in de zon of breng een bezoek aan de sauna. En heb je een elektrische deken of warmtekussens in huis? Ook die helpen effectief met het ontspannen van je spieren.

Tip 6: Knuffel met je huisdier

Heb jij een huisdier? Dan zit je helemaal goed. Niet alleen ontvang je van je viervoeter enorm veel liefde; hij kan je ook nog eens helpen ontspannen. Wanneer je met een huisdier knuffelt, komt het hormoon oxytocine vrij. Dit hormoon staat ook wel bekend als het liefdeshormoon.

Het geeft je een geluksgevoel, wat tegelijkertijd betekent dat de stress een stuk minder zal worden. Ook voor je gezondheid betekent dit een belangrijke boost.

Tip 7: Zorg voor een gezond slaappatroon

Een goede nachtrust is essentieel voor iedereen, ongeacht leeftijd en geslacht. Een goede nachtrust betekent voldoende slaap, maar ook kwalitatieve slaap. Je kunt een goede nachtrust op verschillende manieren bevorderen.

voldoende slaap

Drink ’s avonds bijvoorbeeld geen cafeïne, gebruik je bed alleen om te slapen en zorg voor een juiste temperatuur in de slaapkamer.

Vermijd het liefst enkele uren voor je naar bed gaat blauw licht. Dit licht verhindert te aanmaak van melatonine, dat ook wel bekendstaat als het slaaphormoon.

Tip 8: Eet gezond

Net als goed slapen is ook gezond eten van essentieel belang voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Een van de belangrijkste tips is het afrekenen met bewerkte voedingsmiddelen.

Junkfood is af en toe ontzettend onweerstaanbaar en een keertje mag natuurlijk wel, maar probeer de verleiding te weerstaan.

Het eten van junkfood en andere ongezonde etenswaren mag zeker geen patroon worden. Kies voor vezels, groente, fruit en voldoende water. Eet overigens geen zware maaltijden vlak voordat je naar bed gaat.

Tip 9: Ga na waar de stress vandaan komt

Wil je meer ontspannen en minder stress ervaren, dan is het natuurlijk belangrijk dat je niet alleen op zoek gaat naar manieren om die stress te reduceren, maar ook dat je nagaat wat de oorzaak of oorzaken ervan zijn.

De bron van stress kan in het verleden liggen, maar ook in het heden voorkomen. Noteer elke keer dat je stress ervaart wat de situatie was om een patroon te ontdekken.

Tip 10: Stel een piekerkwartiertje in

Wanneer je veel stress ervaart, zul je ook veel piekeren. Piekergedachten zijn negatieve gedachten die herhaaldelijk terugkomen maar waarvoor niet actief naar een oplossing wordt gezocht.

Ze dringen zich gewoon herhaaldelijk aan je op. Heb je hier de hele dag last van, dan is dat behoorlijk vermoeiend. Las dan ook dagelijks een piekerkwartiertje toe. Alleen op dat moment mag je de piekergedachten toestaan.

Tip 11: Doe ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen: er is niets zweverigs en ook niets moeilijks aan. Ze bestaan in allerlei verschillende soorten. De eenvoudigste betreffen het gedurende enkele seconden inademen door de neus, de adem even vasthouden en uitademen door de mond.

Door je op je ademhaling te focussen, kom je meer tot rust én word je je bewuster van de processen die zich in je lijf afspelen.

Tip 12: Hecht eens wat minder waarde aan de mening van anderen

Iedereen heeft overal een mening over. Ook over jou en hoe je de dingen aanpakt. Dat hoeft op zich geen negatief gegeven te zijn; zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. En dus zou je er ook niet al te zwaar aan moeten tillen.

De mening van anderen veroorzaakt vaak stress bij ons omdat we in het sociale plaatje willen passen én omdat hun impliciete verwachtingen niet overeenkomen met jouw eigen visie.

Tip 13: Praat

Het klinkt als een open deur, maar toch gaan veel mensen met stress voorbij aan deze tip. Door je spanningen en problemen met anderen te bespreken, kun je al veel druk van de ketel halen. Een luisterend oor kan wonderen doen.

Lucht je hart eens bij iemand die je écht vertrouwt. Je zult zien dat je je achteraf een stuk meer ontspannen voelt.

Tip 14: Streef je dromen na

Of het nu het leren van een nieuwe taal of het boeken van een geweldige reis is; als mens hebben we iets nodig om naar uit te kijken en naartoe te werken. Dit geeft je leven zingeving. Hierbij moet je natuurlijk wel realistische doelen stellen.

Door in kleine stapjes te werken en zo steeds succesjes te boeken, groeit je zelfvertrouwen en wordt de stress minder.

Tip 15: Je werkplek is alleen een werkplek

Studeer je of werk je thuis? Wanneer er een belangrijk tentamen of een deadline op de planning staat, ben je al gauw geneigd alles daarvoor opzij te zetten. Op zich niet verkeerd, maar bescherm jezelf zo goed mogelijk.

Aan je bureau moet je alleen werken. Eten en ontspannen doe je elders. Scheid je deze zaken onvoldoende, dan ben je onbewust de hele tijd met je werk bezig. Het gevolg? Juist, constante spanning.

Tip 16: Dans

Je weet inmiddels dat lichaamsbeweging wonderen doet, maar de beste vorm van lichaamsbeweging is zonder twijfel dansen.

Je hoeft er niet eens voor naar een club, je kunt ook in je eigen woning met je voetjes van de vloer. Door te dansen maak je endorfine aan, een hormoon dat je een gelukzalig gevoel brengt. Bovendien bevind je je even in een heel andere wereld.

Tip 17: Experimenteer met koken

In je gezondheid mag je best wat tijd steken. Zoals je al hebt gelezen, is gezond eten essentieel in het terugdringen van de stress die je ervaart.

Maar probeer ook eens nieuwe recepten uit. Maar weinig dingen voelen als zo’n verwennerij als zelfgemaakte snacks of maaltijden die jouw lichaam en geest die welverdiende boost geven.

Tip 18: Doe aan yoga

Yoga helpt bij het bereiken van een soepel lichaam, maar ook een soepele geest. Tijdens de yoga doe je allerlei oefeningen waarmee je de spierspanning loslaat en je gedachten kunt laten stromen. Met die gedachten hoef je vervolgens helemaal niets te doen.

Zo kom je in het hier en nu, wat je helpt meer in het moment te leven. Mindfulness dus. Het gevolg? Je kunt je een stuk beter ontspannen.

Tip 19: Ruim je woning op

Je kent de uitspraak vast wel: een opgeruimde woning is een opgeruimde geest. Door opruimen creëer je niet alleen fysieke ruimte, maar daarmee ook ruimte in je hoofd. De rust die zo ontstaat, geeft je het overzicht dat je nodig hebt wanneer je stress ervaart.

Opruimen is meteen een goede manier om meer te bewegen. Twee vliegen in één klap dus!

Tip 20: Maak bewust tijd in je agenda vrij

Heb je ook het gevoel dat je nooit aan ontspanning voor jezelf toekomt? Maak dan specifieke tijd voor jezelf vrij. Je hoeft niets te plannen op deze tijden en kunt op het moment zelf beslissen wat je ermee wilt doen.

Zo loop je jezelf minder voorbij. Zie het niet als verloren tijd, maar juist als waardevolle momenten voor jou als persoon.

Tip 21: Verminder het gebruik van sociale media

Zelfs als je de puberteit allang bent gepasseerd, kun je het niet ontkennen: de jaloersmakende foto’s op sociale media doen je zelfbeeld geen goed. Raar toch, dat zelftwijfel kan voortkomen uit het onechte beeld dat anderen je van hun leven voorspiegelen?

Het gevoel dat hieruit voortkomt, duwt je stressniveau omhoog. Probeer het gebruik van sociale media daarom bewust te minderen.

Tip 22: Onthoud dat balans het sleutelwoord is

Te veel spanning is niet goed, maar ook te veel ontspanning niet. Het is belangrijk om een balans tussen beide te vinden. Wissel rustige momenten dus af met momenten die gekenmerkt worden door veel prikkels.

Rustige momenten kun je zelf goed creëren door bijvoorbeeld je mobiele telefoon weg te leggen of een ontspanningsoefening te doen.

Tip 23: Let op je ademhaling

Dit is iets anders dan het doen van ademhalingsoefeningen. Sta gedurende de dag af en toe eens stil bij de manier waarop je ademhaalt.

Haal je snel en oppervlakkig adem, dan bevindt je lichaam zich in een staat van stress. Stress is de oorzaak van een oppervlakkige ademhaling, maar deze vorm van ademhaling op zich triggert in je lichaam nogmaals een stressrespons. Een vicieuze cirkel dus.

Tip 24: Probeer eens een massage of wellness

Je moet ervan houden, maar wanneer dit echt iets voor jou is, heb je de perfecte manier gevonden om beter te kunnen ontspannen. Een massage, maar ook een warm bad of sauna is bij uitstek in staat om stress in je lichaam en zo ook in je geest weg te halen.

Lichaam en geest zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Tip 25: Vraag om de steun van anderen

Wij mensen zijn nu eenmaal sociale dieren. Er wordt ons steeds meer geleerd dat we onze problemen zelf moeten oplossen, maar de vraag is in hoeverre dat ons goeddoet. Blijf dus in contact met anderen en schroom niet om hen om steun te vragen. Ook een fysieke knuffel op zijn tijd kan wonderen doen.

Tip 26: Lach!

Dat lachen gezond is, is geen fabel, maar een onomstotelijk bewezen feit. Lachen zorgt voor ontspanning, waardoor je bloeddruk daalt, je hartslagfrequentie lager wordt en je spieren even ontspannen.

Ook ontspant het je emotioneel. Forceer het lachen zo nu en dan, bijvoorbeeld door een comedy te kijken.

Tip 27: Doe aan seks

Seks is een van de effectiefste manieren van lichamelijke activiteit wanneer het gaat om stressvermindering. De inspanning en ontspanning die eraan verbonden zijn, zorgen ervoor dat er gelukshormonen vrijkomen.

Deze doen je ontspannen en brengen ook tal van lichamelijke voordelen: je immuunsysteem krijgt een boost en ook je hart en bloeddruk hebben er baat bij.

Tip 28: Speel of beluister muziek

Speel je een muziekinstrument? Dit zal je helpen ontspannen. Muziek heeft een ontspannende werking op alle mensen, of je het nu hoort of zelf maakt. Wist je dat muziek zelfs steeds vaker wordt ingezet bij de behandeling van depressie en slapeloosheid? Ook je cognitieve vermogens worden erdoor verbeterd.

Tip 29: Doe aan meditatie

Meditatie is niets zweverigs, maar een effectieve manier om je lichaam en geest te kalmeren.

Meditatie helpt je niet zomaar met ontspannen, maar levert je zelfs een diepe ontspanning. In het begin is het even wennen, maar na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker. Met meditatie bereik je een unieke staat van bewustzijn.

Tip 30: De Senang Masterclass

Mijn Senang Masterclass helpt je in zeven weken de stress te verminderen, dichter bij je gevoel te komen en de energie in je lichaam weer in balans te krijgen. Elke dag ontvang je een videoles, waar je je hele leven toegang tot behoudt.

Het eerste jaar krijg je ook nog eens gratis toegang tot de Senang Studenten community.

In plaats van de volledige prijs betaal je nu voor de hele cursus, gebaseerd op mijn tien jaar durende reis als healing meester, slechts €377,-.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij direct meer ontspanning en minder stress ervaren?
  • Je bent opzoek naar meer energie balans en rust?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct na de geheime kortingspagina!