Wat kan ik doen tegen overactieve hersenen tijdens mijn slaap?

We gaan er uitgebreid op in met deze 8 tips!

Slaaponderzoekers zijn het er roerend over eens: een goede nachtrust staat aan de basis van gezonde en naar behoren functionerende hersenen.

Het gaat niet alleen om de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van je slaap.

Tijdens je slaap zijn je hersenen actief: zo wordt onder andere je geheugen georganiseerd en worden afvalstoffen van hersencellen afgevoerd.

Wanneer je hersenen echter te actief zijn, heeft dit een effect op je slaappatroon. Overactieve hersenen tijdens de slaap kunnen dan ook tot een scala aan klachten leiden.

Inhoudsopgave

Overactiviteit maakt inslapen en doorslapen moeilijk

Goed slapen is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan. Velen ervaren problemen met het in slaap vallen of het doorslapen gedurende de nacht.

Wanneer je nachtrust niet toereikend is, kan dit leiden tot onder andere vermoeidheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. Wanneer je hersenen in een zeer actieve modus staan, is het moeilijk om in slaap te komen.

Ook maken overactieve hersenen het je tijdens je slaap moeilijk om onafgebroken te slapen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met slaapstoornissen ’s nachts actievere hersenen hebben dan mensen die een gezonde slaap hebben.

Je hersenmodus overdag en overactieve hersenen tijdens je slaap

onrustig in je slaap

Zijn je hersenen overdag niet actief genoeg, dan staan ze eigenlijk al de hele dag in de slaapmodus.

Dit maakt het des te lastiger om ’s avonds echt in slaap te vallen. Wanneer je overdag juist te veel stress ervaart, bestaat het risico dat je brein in een overactieve modus raakt. Het lukt dan eigenlijk niet meer om de activiteit af te remmen.

Heb je (momenteel) veel last van stress, dan zul je misschien wel merken dat het ook moeilijk is om door te slapen. Je slaap is dan namelijk een stuk oppervlakkiger.

Stress, burn-out en slaapproblemen

Stress, angst en depressie komen in toenemende mate voor in onze maatschappij. We moeten steeds meer en ook wordt er verwacht dat we verschillende rollen vervullen. Van de werkenden in Nederland geeft 15% aan burn-outgerelateerde klachten te hebben.

Niet zo vreemd, want er wordt steeds meer van ons gevraagd en onze vrijheid lijkt steeds verder te worden beperkt.

Burn-out wordt dan ook een steeds groter wordend maatschappelijk probleem. Dagelijkse stress heeft een direct verband met overactieve hersenen tijdens je slaap.

Je waaksysteem en het risico van overdrive

Om het ontstaan van overactieve hersenen tijdens je slaap nog beter te kunnen begrijpen, vertellen we iets meer over het slaap- en waaksysteem van je lichaam. Deze twee systemen zijn nauw met elkaar verbonden.

Slapen was heel vroeger namelijk een gevaarlijke aangelegenheid; in een weerloze situatie als deze kon je namelijk makkelijk ten prooi vallen.

Aan roofdieren bijvoorbeeld, of vijandige stammen. Om die reden kan een overactief en rigide waaksysteem ook nu nog tot overactieve hersenen tijdens de slaap leiden. Je hersenen blijven als het ware in de hoogste versnelling functioneren: de overdrive.

Concurrerende systemen

Wanneer het slaap- en het waaksysteem met elkaar moeten concurreren, krijgt die laatste altijd de voorkeur. Wanneer je waaksysteem niet voldoende tot rust is gekomen, zul je dus te maken krijgen met overactieve hersenen tijdens je slaap.

Naar je slaapsysteem wordt namelijk de boodschap gecommuniceerd dat het nog niet veilig genoeg is om te gaan slapen.

Een te alert waaksysteem weet je slaappatroon dus behoorlijk te ontregelen. Voor je het weet, leert je lichaam zich dit ook als een gewoonte aan. Vermoed je dat je tijdens je slaap last hebt van overactieve hersenen? Probeer dit dan zo snel mogelijk aan te pakken.

Tip 1: Zorg voor een goede voorbereiding op je slaap

Om overactieve hersenen tijdens je slaap tegen te gaan, is het in de eerste plaats belangrijk om -voor zover dit kan- een regelmatig slaappatroon aan te houden. Ga dus elke dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta ook weer rond dezelfde tijd op.

Drink ’s avonds ook vooral geen cafeïne en houd het bij lichte maaltijden. Een zware maaltijd zet je spijsvertering te hard aan het werk, waardoor je lichaam actiever blijft en de kans groter is dat je ook te maken krijgt met overactieve hersenen tijdens je slaap.

Tip 2: Zorg voor een voorspelbaar avondritueel

Net zo belangrijk als de tijdstippen waarop je gaat slapen en weer opstaat, is ook je slaapritueel op zich. Door je hersenen te laten wennen aan een bepaalde volgorde van handelingen, leer je ze ook wanneer het tijd is om te gaan slapen.

Door elke avond een vast ritueel te volgen, bijvoorbeeld eerst de krant lezen, daarna je hond uitlaten en vervolgens je pyjama aantrekken en tanden poetsen, wordt het voor je hersenen voorspelbaar wanneer het bedtijd is. Zo zullen ze minder geneigd zijn tot nieuwe activiteit.

Tip 3 : Vermijd prikkels en leg je telefoon of tablet weg

Overactieve hersenen tijdens de slaap zijn de afgelopen jaren voor een toenemend aantal mensen een probleem geworden. Want wat doe je als je ’s avonds op de bank zit of je bed instapt? Juist: nog even de nieuwste updates op sociale media checken en een mailtje lezen.

Dit zijn allemaal prikkels die het voor je hersenen moeilijker maken om in de ruststand te komen. Bovendien kan het blauwe licht van lcd-schermen bijdragen aan overactieve hersenen tijdens de slaap. Blauw licht vermindert namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Tip 4: Start met mediteren

Een andere manier om de overactieve modus van je hersenen tijdens je slaap af te remmen, is door

te beginnen met mediteren. In je hersenen zijn bètagolven en thètagolven aanwezig. De eerste

hebben te maken met activiteit en focus en de tweede onder andere met ontspanning. Thètagolven

produceren ook de neurotransmitter die nodig is om je hersenen weer de benodigde balans te

geven na een periode van stress of inspanning.

Meditatie stimuleert de activatie van thètagolven en

maakt het je zo makkelijker om stress los te laten. De kans op overactieve hersenen tijdens je slaap

wordt zo ook kleiner.

Tip 5: Beoefen yoga

Je slaapsysteem, ook wel het parasympathische zenuwstelsel genoemd, regelt alles wat met ontspanning te maken heeft.

Yogi’s weten al eeuwenlang dat je met yogahoudingen dit parasympathische zenuwstelsel activeert en zijn tegenhanger, het sympathische zenuwstelsel, afremt. Je hersenen kunnen stress zo beter verwerken.

Omdat je ze overdag zo ook beter tot rust kunt brengen, zul je minder snel last hebben van overactieve hersenen tijdens je slaap. Start daarom met yogalessen, of begin -indien je er niet zeker van bent dat dit echt iets voor jou is- met instructievideo’s die bijvoorbeeld via YouTube eenvoudig vindbaar zijn.

Tip 6: Doe ademhalingsoefeningen

Ook met je ademhaling kun je je hersenen beïnvloeden en jezelf in een ontspannener toestand brengen. Zonder dat je het weet, haal je vaak snel en oppervlakkig adem. Zelfs wanneer je je niet in een stressvolle toestand bevindt.

Lukt het je om je ademhaling te verlangzamen, dan haal je ook je stressniveau naar beneden. Omdat je hersenen zo in veel rustiger toestand terechtkomen, zul je tijdens je slaap veel minder waarschijnlijk door overactieve hersenen worden geplaagd.

Tip 7: Maak een wandeling in de natuur

Van overactieve hersenen tijdens je slaap zul je ook aanzienlijk minder last hebben wanneer je regelmatig in de natuur te vinden bent. Je zult er ongetwijfeld van op de hoogte zijn dat lichaamsbeweging goed voor je is. Nog groter wordt het effect wanneer je in de natuur beweegt.

wandelen in de natuur

De natuur weet namelijk, net als meditatie en yoga, je parasympathische zenuwstelsel te activeren. Behalve dat gegeven, betekent een wandeling in de natuur uiteraard ook kostbare tijd voor jezelf.

Tip 8: Hanteer een gezond eetpatroon

Zoek je naar manieren om met je overactieve hersenen tijdens je slaap af te rekenen, dan zul je ook op zoek moeten gaan naar manieren om voor jezelf te zorgen. Dit betekent onder andere een gezond eetpatroon. Eet dus vooral voedingsmiddelen die je hersenen goeddoen.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voldoende antioxidanten en omega-3 binnenkrijgt.

Deze weten je brein te voeden. Vermijd vooral bewerkte voedingsmiddelen als suiker. Deze zijn stressvol voor je hersenen en dragen niet alleen bij aan overactieve hersenen tijdens je slaap, maar ook achteruitgang van hersenfuncties.

Senang Masterclasss

Wil jij het probleem van overactieve hersenen tijdens je slaap aanpakken? De energie in je lichaam en geest weer beter leren voelen, begrijpen en onder controle krijgen? Met spirituele technieken, ademhalingstraining en meer weet de Senang Masterclass je de juiste handvatten te reiken.

De zeven weken durende cursus telt 49 video’s: één voor elke dag. De Senang Masterclass werd ontwikkeld door een healing meester met meer dan een decennium aan ervaring en kost nu slechts €377,-. Na betaling kun je direct beginnen.

Je ontvangt ook extra’s, zoals playlists en een jaar lang gratis lidmaatschap van de Senang Studenten Community.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Heb jij ook nog steeds last van overactieve hersenen tijdens mijn slaap?
  • Je wilt er direct van af, maar je weet niet hoe?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct rust ervaren tijdens mijn slaap!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.