Waarom ben je onrustig in je hoofd en lichaam en wat kun je eraan doen?

We gaan er uitgebreider op in met deze 8 tips!

Voel jij je onrustig in je hoofd en lichaam en weet je niet wat je moet doen om met dit gejaagde gevoel af te rekenen?

Vind je het zelfs moeilijk om rust te ervaren wanneer je ontspannen op de bank zit? Dan is dit artikel iets voor jou.

Een constant gevoel van stress en onrust kan namelijk tot allerlei gezondheidsproblemen leiden, zowel psychisch als lichamelijk. Die problemen kunnen je dusdanig beïnvloeden, dat je niet meer functioneert als voorheen. Wat kun je daaraan doen?

Inhoudsopgave

Tips om met het gevoel van gejaagdheid af te rekenen

onrustig in je hoofd

Voel je je onrustig in je hoofd en lichaam, dan kan dit tal van oorzaken hebben.

Nog logischer is het dat verschillende factoren hiertoe hebben geleid.

Zo legt de huidige maatschappij een grote druk op onze schouders, maar speelt ook een stukje persoonlijkheid een rol, net als levensgebeurtenissen met een grote impact.

Voel je je onrustig in je hoofd en lichaam, maar vind je de stap naar de hulpverlening te groot? Hieronder lees je enkele tips die je wellicht helpen met dit gevoel van gejaagdheid af te rekenen.

De draagkracht uit balans

Ben je onrustig in je hoofd en lichaam, dan ervaar je feitelijk stress. Stress is een gevoel van druk of spanning dat ons in tal van situaties van dienst is. Zo helpt het je bijvoorbeeld om je tijdens een presentatie extra te kunnen concentreren.

Wanneer er gedurende langere tijd echter meer van je wordt gevraagd dan je aankunt, kunnen er chronische stressklachten ontstaan.

Een onrustig gevoel in je hoofd en lichaam hoeft overigens lang niet altijd verband te houden met je werk of studie. Ook relatieproblemen of andere (plotselinge) levensgebeurtenissen dragen hieraan bij.

Onrustig in je hoofd en lichaam: welke symptomen kun je ervaren?

Ben je onrustig in je hoofd en lichaam? Bij iedereen kan dit zich weer op een andere manier uiten. Je kunt je vermoeid voelen en vatbaarder zijn voor dingen als griep, maar ook hartkloppingen krijgen en problemen met slapen ervaren.

Op psychisch vlak kun je er prikkelbaar raken, maar ook gevoelens van angst en/of somberheid ontwikkelen. Je zelfvertrouwen kan dalen en het lukt je misschien minder goed om van het leven te genieten. Tot slot komen ook geheugen- en concentratieproblemen veelvuldig voor.

Onrustig in je hoofd en lichaam: de rol van je persoonlijkheid

Wanneer je je onrustig in je hoofd en lichaam voelt, is de kans zeer aanwezig dat je over bepaalde eigenschappen beschikt die je daarvoor extra kwetsbaar maken.

Niet zelden komt een gejaagd gevoel voor bij mensen die erg prestatiegericht en perfectionistisch zijn en het tegelijkertijd moeilijk vinden om minder hooi op hun vork te nemen of hulp te vragen.

Ook een laag zelfbeeld en een negatievere kijk op het leven in het algemeen kunnen, net als een groot verantwoordelijkheidsgevoel  of juist een gevoel van onmacht, een behoorlijke rol spelen.

Het is niet je eigen schuld

Het feit dat je persoonlijkheid een rol speelt wanneer je je onrustig in je hoofd en lichaam voelt, wil niet zeggen dat het je eigen schuld is.

Jij hebt er immers ook niet om gevraagd en het is net zo min je eigen schuld als wanneer er in je woning wordt ingebroken. Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe het kan dat je bepaalde dingen hebt toegelaten waardoor je onrustig in je hoofd en lichaam bent geworden.

Ook wil je natuurlijk weten hoe je dit een halt toeroept. Hieronder lees je enkele tips.

Tip 1: Ga op onderzoek uit

Ben je onrustig in je hoofd en lichaam? De eerste tip om het tij te helpen keren is om op zoek te gaan naar oorzaken voor dit gevoel.

Vaak verstoppen we ons hiervoor door nóg harder te werken, of ineffectieve copingstrategieën als uitstellen en ontwijken gaan gebruiken.

Terwijl het juist zo belangrijk is om het probleem bij de wortels aan te pakken. Bouw af en toe dus een moment van rust in en gebruik deze om antwoorden te vinden.

Tip 2: Las af en toe een rustpauze in

Voel jij je onrustig in je hoofd en lichaam, dan is de kans groot dat je tot een grote groep personen behoort die altijd maar nuttig en productief willen zijn.

De tijd voor jezelf nemen en stilzitten zijn er voor jou dan niet bij en aan niksen en verveling heb je een hekel.

Maar wanneer je altijd maar druk bezig bent, heb je ook nooit de tijd om tot inzichten te komen. Las af en toe dus die broodnodige rustpauze in om eens goed na te denken en de zaken op een rijtje te zetten.

Tip 3: Ga bewegen

Voel je je onrustig in je hoofd en lichaam, dan is bewegen wellicht het laatste waar je aan wilt denken. Van bewegen kun je inderdaad moe worden, maar dan op een heel andere manier.

Bewegen is een goede uitlaatklep die je helpt helderder te denken en je gedachten op een rijtje te zetten. Bovendien komen er bij het bewegen ook nog eens allemaal prettige stofjes vrij: endorfine remt de stressreactie van je lichaam en dopamine geeft je een gevoel van welbehagen.

Tip 4: Verbeter je ademhaling

Wanneer je onrustig in je hoofd en lichaam bent, is je ademhaling van groot belang. Vaak haal je te snel en oppervlakkig adem wanneer je stress ervaart.

Doe om te beginnen af en toe eens een eenvoudige ademhalingsoefening: adem in en uit door je neus, las een bewuste pauze in en herhaal dit weer.

Je kunt de oefeningen staand, zittend of liggend doen. Ademhalingsoefeningen kun je ook goed na het sporten uitoefenen. Dit versterkt de verbinding tussen geest en lichaam nog meer.

Tip 5: Bekijk je eigen gedachten eens kritisch

Het gevoel dat je onrustig in je hoofd en lichaam bent, heeft te maken met allerlei gedachten. Sommige zijn bewust aanwezig, andere weer onbewust. Veel gedachten kunnen dus een sterke invloed op je uitoefenen, zonder dat je zelfs maar weet dat deze aanwezig zijn.

Ga eens zitten en noteer alle gedachten die er in je opkomen. Zijn ze realistisch? Kun je er iets aan doen of betreffen dit zaken waarop je geen invloed hebt? Je eigen gedachten kritisch onder de loep nemen kan tot nuttige inzichten leiden.

Tip 6: Doe de digitale detox

Die smartphone…. Hij blijft maar lonken.

Dat berichtje van die ene collega moeten we nog even snel beantwoorden en natuurlijk moet de ‘nieuwsfeed’ van je sociale media apps zorgvuldig worden doorgenomen.

Of nou ja, zorgvuldig…. Vaak scroll je erdoorheen zonder er al te veel aandacht aan te besteden. Maar op welke manier je er ook mee bezig bent, door altijd maar ‘aan’ te staan kom je nooit tot rust. Doe dus eens een digitale detox, vooral in de avonduren!

Tip 7: Zorg voor een regelmatig slaappatroon

Wie zich onrustig in zijn hoofd en lichaam voelt, heeft niet zelden last van slaapproblemen.

Omdat je je hierdoor vermoeid gaat voelen, krijg je de neiging om dit overdag met een middagdutje goed te maken. Wees hierin echter streng voor jezelf: alleen als je het anders echt niet uithoudt, gun je jezelf dit momentje.

Ben je te soepel en slaap je overdag te veel, dan kom je ’s avonds nog moeilijker in slaap. Drink ’s avonds ook vooral geen cafeïnehoudende dranken en beperk je schermtijd.

Tip 8: Eet en drink gezond

gezond eten

Een gezond lichaam is een gezonde geest een daar hoort dus ook gezonde voeding bij. Ben je onrustig in je hoofd en lichaam, neem dan je eetpatroon eens onder de loep. Stress leidt er vaak toe dat je ongezonder gaat eten en drinken.

Je hebt geen tijd om te koken, of gebruikt bepaalde dranken of voedingsmiddelen om je rustiger te gaan voelen.

Probeer genoeg groente en fruit te eten en minstens twee liter water per dag te drinken. Zo kunnen afvalstoffen ook beter worden afgevoerd. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen zo veel mogelijk.

Minder onrustig in je hoofd en lichaam dankzij de Senang Masterclass

Tot slot is de Senang Masterclass een zeer effectieve methode wanneer je je onrustig in je hoofd en lichaam voelt.

De cursus bestaat uit 49 videolessen. Gedurende 7 weken krijg je elke dag een video toegestuurd. De healingmeester die hierin spreekt heeft jarenlange ervaring en weet je tal van tips en adviezen te geven om je minder onrustig in je hoofd en lichaam te voelen.

Spiritualiteit, emotie en intuïtie staan centraal. De cursus kost nu slechts €377,- en bovendien krijg je een jaar gratis toegang tot de Senang Studenten Community.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Ben jij ook onrustig in je hoofd en lichaam?
  • Je bent opzoek naar een manier om je hoofd en lichaam in balans te krijgen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct meer rust in mijn hoofd en lichaam krijgen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.