Een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts: waarom en wat doe je eraan?

We gaan er uitgebreid op in met deze 8 Tips!

We weten allemaal hoe belangrijk slapen voor ons is. Hierbij gaat het niet alleen om het aantal uur dat je slaapt, maar ook de kwaliteit ervan.

Slaap is er om je hersenen als het ware schoon te houden. Zo kun je de dagelijkse indrukken en bijbehorende emoties goed verwerken.

Iedereen kent wel eens een periode van minder goede slaap. Een behoorlijk aantal mensen heeft ’s nachts een onrustig gevoel in het lichaam. Wanneer dit gevoel lang aanhoudt, kan dit op zowel de korte als de lange termijn flinke consequenties hebben.

Inhoudsopgave

Korte en lange termijnconsequenties

Slapen is minstens zo belangrijk als eten. Slaap je niet goed omdat je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam hebt? Dan zul je concentratieproblemen ervaren, wat meer fouten maken en labieler reageren op diverse situaties en gebeurtenissen.

Slapen is niet alleen belangrijk voor je dagelijks functioneren, maar ook voor je gezondheid.

Wanneer je langdurig niet goed slaapt wegens een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts, loop je een hoger risico op onder andere obesitas, depressie en hart- en vaatziekten. Het mag duidelijk zijn: met dit onrustige gevoel wil je zo snel mogelijk afrekenen!

De oorzaken van spanning

Ervaar je een onrustig gevoel in je lichaam vooral ’s nachts, dan heeft dit vrijwel altijd met stress en piekeren te maken. Je komt moeilijker in slaap, kunt minder goed doorslapen en wordt dus ook niet goed uitgerust wakker.

Ga voor jezelf eens na wat die spanningen precies veroorzaakt.

Pas als je de oorzaken kunt identificeren, kun je aan de slag met het verminderen van een onrustig gevoel in je  lichaam ’s nachts.

Hoe vaker en langer je gestrest bent, hoe meer stresshormonen je lichaam aanmaakt. Zo wordt het steeds moeilijker om goed te kunnen ontspannen.

De invloed van stress op lichamelijke functies

Ervaar jij ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam? Stress heeft niet alleen invloed op je slaap, ook andere lichamelijke functies worden door de aanmaak van het stresshormoon cortisol op negatieve manier beïnvloed.

Dit kun je onder andere merken aan hoofdpijn, spierspanning, een vertraagde spijsvertering en zelfs hartkloppingen.

Ook je ademhaling gaat sneller. Cortisol zorgt ervoor dat je constant in een alerte toestand verkeert. Op de lange termijn kan dit leiden tot depressie en burn-out. Reden genoeg om de oorzaak van je stress en slaapproblemen aan ta pakken!

De vicieuze cirkel

Heb je last van een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts, dan is er dus constant sprake van overmatige alertheid.

Daardoor ervaar je geen vermoeidheid, maar op den duur juist uitputting. Daardoor ga je je nog gestrester voelen en nog meer piekeren. En zo ontstaat de beruchte vicieuze cirkel. Je kunt niet slapen omdat je piekert en gaat vervolgens piekeren omdat je niet kunt slapen.

Zo raakt je lichaam fysiologisch ontregeld. Slaapproblemen doordat je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam hebt, moet je dus zowel psychologisch als fysiologisch aanpakken.

Tip 1: Breng regelmaat in je slaappatroon aan

Heb je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam? Zorg dan voor zoveel regelmaat wat betreft slapen en bedtijden.

Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en ook op ongeveer dezelfde tijd weer op te staan. Het is belangrijk dat je dit ook naar het weekend doortrekt. De regelmaat helpt je lichaam met het afgeven van signalen op vaste tijdstippen.

Zo lukt het je in de avonduren makkelijker om in slaap te komen en is het ’s ochtends minder moeilijk om uit je bed te stappen.

Tip 2: Eet ’s avonds niet te zwaar

Ervaar je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam dat door stress wordt veroorzaakt, dan is het belangrijk dat je dit gevoel niet nog eens versterkt door laat op de avond zware maaltijden of te grote snacks te eten.

Wanneer je eet, gaat je spijsvertering namelijk direct aan de slag. Dit betekent dat je lichaam in een actievere modus springt.

Drink ’s avonds ook vooral geen cafeïne. Gezond eten is overigens in het algemeen van groot belang wanneer je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam hebt. Met goede voeding draag je bij aan je lichamelijke gezondheid.

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging

Het lijkt misschien tegenstrijdig wanneer je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam ervaart, maar beweging kan je enorm helpen.

Beweging maakt je in de eerste plaats fysiek moe, wat het makkelijker maakt om goed te slapen.

hardlopen

Bovendien draagt lichamelijke inspanning bij aan de vermindering van stress en negatieve gedachten.

Hierdoor voel je je ’s avonds voordat je in je bed stapt ook een stuk meer in balans. Een onrustig gevoel in je lichaam zal ’s nachts dan ook zienderogen afnemen.

Tip 4: Gun jezelf eens een adempauze

Behoor jij tot die personen die eigenlijk niet stil kunnen zitten en elk moment van de dag nuttig, actief of productief willen zijn?

Dan loop je een nog groter risico om ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam te ervaren. Je bent constant op zoek naar voldoening, waardoor je lichaam als het ware in een ‘overdrive’ raakt.

Probeer dan ook eens bewust niet toe te geven aan dit gevoel en soms even helemaal niets te doen. Juist wanneer je even een pauze inlast, kom je vaak tot verhelderende inzichten.

Tip 5: Doe ontspanningsoefeningen

Heb je een onrustig gevoel in je lichaam wanneer je ’s nachts probeert te slapen? Probeer dan eens of ontspanningsoefeningen voor je werken. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is hier niets zweverigs aan.

De oefeningen hebben een gunstig effect op je autonome zenuwstelsel.

Begin bijvoorbeeld eens met een eenvoudige ademhalingsoefening: sluit je ogen en leg je handen op je buik om je buikademhaling te kunnen voelen, adem langzaam vier tellen door je neus in, houd je adem een seconde vast en blaas in vier tellen rustig door je mond uit.

Houd tussen de volgende ronde steeds enkele seconden pauze.

Tip 6: Gebruik je bed alleen voor slapen en intimiteit

Heerlijk, in je pyjama en met een kop thee in je hand een serie vanuit je bed kijken. We denken met z’n allen dat dit soort dingen ontzettend ontspannend zijn, maar eigenlijk is het tegendeel waar en versterkt het een onrustig gevoel in je lichaam dat je ’s nachts hebt.

Je bed gebruik je dan ook het beste alleen voor het slapen en de seks. Je lichaam leert je bed zo alleen met deze twee zaken te associëren. Zelfs het lezen van een goed boek kun je beter op de bank doen.

Tip 7: Neem een warme douche

Met een onrustig gevoel dat je in je lichaam ervaart als je ’s nachts probeert te slapen, kun je vaak gedeeltelijk afrekenen door een ontspannen, warme douche te nemen. De positieve werking ervan is wetenschappelijk zelfs onomstotelijk vastgesteld.

Het warme water zorgt voor spierspanning en meer rust in je hoofd. Je hart gaat met een lagere snelheid kloppen en ook afvalstoffen worden door het warme water uit je lichaam verwijderd.

Heb je dus last van een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts? Onthoud dan dat een warme douche wonderen kan doen!

Tip 8: Schrijf de stress van je af

Omdat een onrustig gevoel in je lichaam als je ’s nachts wilt slapen door stress wordt veroorzaakt, wordt vaak geadviseerd om met anderen te praten over de dingen die je bezighouden.

Praten is echter niet voor iedereen even gemakkelijk. Je moet je namelijk behoorlijk kwetsbaar opstellen.

Schrijven is dan een goed alternatief. Ook wanneer je er gewoon niet zo goed in bent om je naar je omgeving toe te uiten. Houd, om een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts te verminderen, een stressboekje bij. Hierin schrijf je alles op wat je bezighoudt.

De vicieuze cirkel doorbreken

Ervaar je ’s nachts een onrustig gevoel in je lichaam? Vaak wordt gedacht dat er met slaapproblemen in een handomdraai kan worden afgerekend, maar eigenlijk is het tegengestelde het geval.

Niet voor niets zijn er speciale slaapklinieken. Een onrustig gevoel in je lichaam als je ’s nachts in slaap probeert te komen kan, zoals al eerder gezegd, snel in een vicieuze cirkel veranderen. Het is moeilijk om deze te doorbreken.

Vind je de stap naar een hulpverlener te groot? Of wil je liever eerst zelf proberen het probleem op te lossen? Dan kan onderstaande cursus je hier heel goed bij helpen.

Senang Masterclass

De Senang Masterclass is een cursus van zeven weken waarin je elke dag een unieke video van een ervaren healing meester ontvangt. Je kunt de video’s waar en wanneer je maar wilt bekijken en je houdt er levenslang toegang toe.

Bovendien kost de cursus nu slechts €377,- én ontvang je interessante extra’s, zoals een jaar lang toegang tot de Senang Studenten Community en exclusieve Senang Music Playlists.

De deelnemers aan deze cursus geven stuk voor stuk aan dat een onrustig gevoel in hun lichaam dat ze ’s nachts ervaren, succesvol is verminderd.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Heb jij ook nog steeds een onrustig gevoel in je lichaam ’s nachts?
  • Je wilt er direct van af, maar je weet niet hoe?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil direct meer rust ervaren ’s nachts!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.