Hoe kun je beter omgaan met emoties in gesprekken?

We gaan er uitgebreid op in met deze 9 tips!

Emoties komen vaak onverwacht en zijn niet altijd even eenvoudig te verklaren. Toch zijn ze van grote betekenis.

Ze maken ons duidelijk wat onze behoeften zijn en zijn zo ook belangrijk in ons contact met anderen.

Desondanks kan het lastig zijn om in gesprekken met emoties om te gaan. Wanneer je herinneringen, gedachten en gevoelens sterk naar boven komen, kunnen ze tot een lichamelijke reactie leiden. Je kunt bijvoorbeeld gaan trillen van woede of huilen van verdriet.

Luisteren, nadenken en reageren wordt in een gesprek dan moeilijk. Hoe komt dit en wat kan ertegen helpen?

Inhoudsopgave

Heftige emoties in een gesprek staan je gespreksdoelen in de weg

Ieder mens is wel eens emotioneel. Je emoties wegstoppen hoeft zeker niet.

Integendeel; dit zal op den duur alleen maar averechts werken. Maar wanneer je emoties te heftig zijn, kunnen deze ongepast zijn. Lukt het je niet om in gesprekken met emoties om te gaan, dan kunnen deze al gauw uit de hand lopen en niet leiden tot hetgeen je met het betreffende gesprek voor ogen had.

Vind jij het moeilijk om de regie te houden? Enkele tips kunnen je daarbij wellicht helpen.

Problemen met emotieregulatie

Wanneer het omgaan met emoties in gesprekken erg lastig voor je is, kan het zijn dat je moeite hebt met het reguleren van je emoties.

Emoties hebben dan veel invloed op je en nemen het regelmatig van je over. Ook kan het zijn dat je het moeilijk vindt om negatieve emoties los te laten en de intensiteit van je emoties te verminderen.

Voor problemen met de emotieregulatie kunnen verschillende oorzaken bestaan. Sommige mensen geven aan dat ook hun ouder deze vaardigheden beperkt bezaten. Of dat ze hebben geleerd hun emoties altijd te moeten onderdrukken.

De invloed van stresshormonen op je mentale functioneren

Perioden van stress kunnen ook een medeoorzaak zijn van moeite met het omgaan met emoties in gesprekken.

Wanneer er sprake is van stress, is de draaglast groter dan de draagkracht en heb je het gevoel niet aan de eisen te voldoen. Wanneer dit gevoel te lang aanhoudt, raakt er sprake van ongezonde stress.

stress

Bepaalde emoties zullen onder invloed van stresshormonen meer naar voren komen. Niet alleen de emotieregulatie, maar ook andere mentale processen zoals de informatieverwerking, hebben daaronder te lijden.

Tip 1: Concentreer je op je ademhaling

In gespannen situaties verliezen we al gauw onbewust de controle over onze ademhaling. Wanneer je gespannen bent, gaat je ademhaling hoger zitten en adem je minder diep in.

Probeer je dan ook op je ademhaling te concentreren wanneer je de spanning in je lichaam voelt toenemen.

Een goede tip is om tijdens zowel het inademen als het uitademen tot zes te tellen. Door je te concentreren op je ademhaling, zul je kalmeren en hierdoor beter kunnen omgaan met emoties in gesprekken.

Tip 2: Onthoud de basisgesprekstechniek LSD

Wanneer je moeite hebt met het omgaan met emoties in gesprekken, kan het je helpen om je bewust te blijven van erkende gesprekstechnieken. De meest bekende daarvan is LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen.

Met behulp van deze techniek breng je meer structuur aan in een gesprek en wordt de boodschap van de ander helderder.

Je gaat met het samenvatten namelijk na of hetgeen je gehoord hebt ook echt klopt. LSD wordt vaak in professionele settings getraind, maar is in elke gesprekssituatie toe te passen.

Tip 3: Maak jezelf los van de emotie

Omgaan met emoties in gesprekken is voor veel mensen extra moeilijk omdat zij de neiging hebben om zich helemaal in die emoties te verliezen. De denkfout die hierbij automatisch wordt gemaakt, is dat jij je emoties bent.

Dat je emoties precies definiëren wie jij bent. Maar dit zijn twee verschillende dingen.

Jij bent je emoties niet, maar je ervaart ze. Door jezelf van je emoties los te maken, zul je ook meer het gevoel hebben dat je zelf de capaciteit hebt om erop te reageren zoals je wilt.

Tip 4: Blijf bij de feiten

Des te meer je door je emoties wordt meegesleurd, des te moeilijker wordt het om deze van de eigenlijke feiten te onderscheiden.

Hevige emoties kunnen ertoe leiden dat je dingen ziet die er niet echt zijn, of dat je de woorden of het gedrag van iemand anders op een heel andere manier interpreteert.

Het zal geen verrassing heten dat het trekken van overhaaste conclusies een gesprek niet vooruit helpt. Wil je beter kunnen omgaan met je emoties in gesprekken, ga dan bewust na wat projecties zijn en neem daar net zo bewust afstand van.

Tip 5: Houd een dagboek bij

Omgaan met emoties in gesprekken wordt lastiger wanneer je hoofd ‘vol’ zit. Vol met gedachten, gevoelens en twijfels die je maar blijft opkroppen. Een moeilijk gesprek vormt dan vaak de druppel die de emmer doet overlopen. Ben jij iemand met een overvol hoofd?

Dan is het bijhouden van een dagboek een goede tip. Door je gedachten en gevoelens op te schrijven, lukt het je beter om deze op een rijtje te zetten. Dit geeft inzicht én vormt tegelijkertijd een uitlaatklep. Zo zal er aan het begin van een gesprek al minder druk op de ketel staan.

Tip 6: Plan voldoende ontspanning in je dagelijks leven in

Misschien zul je je afvragen wat het omgaan met emoties in gesprekken te maken heeft met vrije tijd. Echter hebben de twee meer met elkaar te maken dan je denkt. Heb je te weinig tijd voor jezelf, dan kan dit lichamelijke, geestelijke en sociale problemen opleveren.

We hebben het dan niet over een drukke week, maar over een langere periode waarin dit structureel gaande is. De stress en oververmoeidheid, maar misschien ook frustratie die hieruit voortvloeien, zorgen ervoor dat je minder goed met uiteenlopende situaties kunt omgaan.

Tip 7: Zorg goed voor jezelf

Het zoals hierboven beschreven inplannen van voldoende tijd voor jezelf is al een belangrijke stap in goede zelfzorg. Echter houdt het daar niet bij op.

Met zelfzorg bedoelen we namelijk ook een gezond voedingspatroon, een gezond slaappatroon en voldoende lichaamsbeweging.

Deze elementen staan aan de basis van een gezond leven, zowel op lichamelijk als geestelijk niveau. Neem je de behoeften van je lichaam minder serieus, dan ontstaat er spanning. Spanning die eveneens kan leiden tot problemen met het omgaan met emoties in gesprekken.

Tip 8: Verkrijg inzicht in hoe jouw leven op dit moment loopt

Om in gesprekken beter om te gaan met emoties, is het belangrijk om inzicht te verkrijgen in die emoties en de manieren waarop jij op situaties reageert. Vraag jezelf eens af hoe tevreden je op dit moment bent met onder andere:

· Je sociale contacten: zijn dit er voldoende en zijn deze prettig?

· Je relatie: hebben jij en je partner tijd voor elkaar, bestaan er spanningen?

· Je werk: hoe ga je om met je collega’s, word je door je werkgever gewaardeerd?

Wanneer er veel zaken spelen die jouw aandacht vergen, is het moeilijk om de rust te kunnen vinden en weloverwogen te reageren in gesprekssituaties. Ook wanneer deze losstaan van een bepaald probleem.

Tip 9: Onthoud dat emoties altijd een doel hebben

Veel mensen die moeite hebben met het omgaan met emoties in gesprekken, schamen zich voor hun emotionele reacties.

Dit gevoel komt grotendeels voort uit het feit dat de maatschappij ons zowel impliciet als expliciet vertelt dat emoties niet goed zijn. Niets is echter minder waar. Emoties willen je dingen vertellen en hebben dus altijd betekenis.

Ook wanneer deze betekenis niet meteen helemaal helder voor je is. Schaamte is dus nergens voor nodig.

Moeite met het omgaan met emoties in gesprekken: cultureel perspectief

Problemen met het omgaan  met emoties in gesprekken lijken vaak nog groter dan ze eigenlijk zijn, omdat onze cultuur emoties maar lastig vindt.

Deze opvatting zorgt er echter voor dat we het moeilijk vinden om er adequaat op te reageren. Word je tijdens een gesprek overmand door emoties? Dan kun je de communicatie beter even pauzeren. Stap dan letterlijk even uit de situatie.

Ook is het belangrijk dat je, wanneer het omgaan met emoties in bepaalde gesprekken lastig is, je op die momenten geen beslissingen neemt of definitieve uitspraken doet.

Senang Masterclass

Wil jij in gesprekken beter met je emoties kunnen omgaan, je energie beter leren voelen en begrijpen en hier weer meer controle over krijgen?

Dan is de Senang Masterclass een goede cursus voor jou. Je ontvangt 49 videolessen, waardoor de cursus 7 weken duurt. Je leert veel over je eigen energie en spirituele reiniging en werkt aan ademhalingstechnieken waar je rustiger van wordt en zaken beter zult kunnen overzien.

De Senang Masterclass werd ontwikkeld door een ervaren healing meester en kost nu slechts €377,-. Na de betaling kun je direct beginnen. Je houdt je leven lang beschikking over het cursusmateriaal.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij ook je emoties beter onder controle krijgen?
  • Je wilt sterker staan in gesprekken met anderen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil mijn emoties beter onder controle krijgen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.