Hoog in je emotie zitten: hoe komt het en wat kun je eraan doen?

We gaan er uitgebreid op in met deze 7 tips!

Iedereen ervaart en uit emoties op zijn eigen manier.

Sommige mensen kunnen maar moeilijk bij hun emoties, terwijl anderen deze zo sterk voelen, dat de regulatie ervan moeilijk voor ze is.

In dit laatste geval zul je vaak het gevoel hebben overweldigd te worden door emoties. Dit kan ongemakkelijke momenten opleveren. Mensen die sterke emoties ervaren die van invloed zijn op het dagelijks leven, noemen we ook wel personen die hoog in hun emotie zitten.

Inhoudsopgave

Kenmerken van personen die hoog in hun emotie zitten

Behoor jij tot de groep mensen die hoog in hun emotie zitten, dan zul je jezelf in de onderstaande beschrijvingen wellicht grotendeels herkennen:

· Je reageert snel en heftiger dan je wilt op anderen, wat tot conflicten kan leiden

· Je voelt je onzeker en hebt het gevoel dat anderen je niet begrijpen

· Je neemt regelmatig impulsieve beslissingen waarvan je later misschien spijt hebt

· Je begrijpt niet waarom je gevoelens zo sterk zijn en vaak de overhand nemen

Emoties versus gevoelens

emotie

Hoog in je emotie zitten kan een negatieve impact hebben op je dagelijks functioneren en de relaties met mensen om je heen.

Alhoewel ze vaak door elkaar worden gebruikt, zijn emoties en gevoelens niet hetzelfde. Emoties zijn vaak heviger en worden door externe factoren getriggerd, terwijl gevoelens stabieler zijn en als meer van jezelf worden ervaren.

Hoog in je emotie zitten en door je emoties overmand raken, kan dus betekenen dat je je gevoel eigenlijk niet meer kunt horen. En wanneer het moeilijker wordt om gevoelens te ervaren, komt een gedachtestroom op gang.

Emotionele instabiliteit

Personen die hoog in hun emotie zitten worden ook wel omschreven als personen met emotionele instabiliteit.

Dit wil niets meer zeggen dan dat je het vaak lastig vindt om met gepaste emoties te reageren op bepaalde situaties. Wel hebben mensen die zich hierin herkennen vaker dan gemiddeld last van angsten en somberheid.

Ook stress en burn-out kunnen hiermee gepaard gaan. Automatisch ontstaat dan vaak de vraag of de kip of het ei eerder was. Dat is lang niet altijd duidelijk te beoordelen. Het is wel belangrijk om hierbij stil te staan, om meer inzicht in je emoties en gedrag te verkrijgen.

Stressfactoren

De stressfactor komt het vaakst voor bij mensen die hoog in hun emotie zitten. Omdat we ons in dit artikel verder ook richten om manieren om met emoties om te gaan, lichten we deze nog even extra uit.

Stress kan door allerlei zaken ontstaan: een verhuizing, een deadline op je werk, problemen in je relatie en nog veel meer.

Wanneer je gedurende langere tijd last hebt van stress, kun je op een gegeven moment overbelast raken. Dit vergroot je emotionele instabiliteit nog verder. De tips in dit artikel zijn bedoeld om emotionele uitputting te helpen voorkomen.

Aangeboren emotionele hooggevoeligheid

Ook emotionele hooggevoeligheid kan een oorzaak zijn wanneer je hoog in je emotie lijkt te zitten. Dit is een aangeboren eigenschap.

Je moet bijvoorbeeld gauw huilen wanneer er iets gebeurt, maar kunt ook intens blij zijn bij relatief kleine positieve dingen. Wanneer je emotioneel  hooggevoelig bent, voel je alles sneller en sterker.

Emotionele hooggevoeligheid is geen aandoening, maar een persoonlijkheidskenmerk. Dat neemt echter niet weg dat je hierdoor hoog in je emotie gaat zitten en een groter risico loopt op het ontwikkelen van somberheid en angstklachten.

Tip 1: Oefen een functionele ademhaling

Behoor jij tot de groep mensen die hoog in hun emotie zitten en bevind je je in een situatie waarin je door emoties wordt overmand? Een goede ademhaling kan je helpen hiermee beter om te gaan. Het is belangrijk om een diepe buikademhaling te hanteren.

Door de aandacht op het in- en uitademen te focussen, haal je de aandacht weg bij je emotionele en fysieke reactie.

Een functionele ademhaling is niet alleen in emotionele situaties, maar in het algemeen van belang. Het maakt je rustiger in je hoofd, waardoor je zaken beter op een rijtje kunt zetten.

Tip 2: Stap letterlijk uit een stressvolle situatie

Hoog in je emotie zitten leidt nooit tot de meest wenselijke uitkomsten. Iets wat je zelf ongetwijfeld ook al hebt gemerkt.

Lukt het je niet om hevige emoties te voorkomen, dan stap je over op plan B: het letterlijk even uit een situatie stappen. Je hoeft een ander niet per se te vertellen waarom dat is, je kunt ook eenvoudigweg zeggen dat je even naar het toilet wilt gaan of wat water wilt inschenken.

Het uit een situatie stappen geeft je de gelegenheid om je emoties de ruimte te geven.

Tip 3: Identificeer triggers

Een trigger is iets wat een bepaalde emotie of bepaald gedrag uitlokt. Hoog in je emotie zitten is iets wat je niet zomaar kunt uitschakelen, maar wanneer je weet waar dit door wordt veroorzaakt, kun je er beter op anticiperen.

Zo reageer je misschien extra emotioneel wanneer je hoofdpijn hebt, slecht hebt geslapen, stress hebt of je in de aanwezigheid van onbekende personen bevindt. Iedereen kan weer andere triggers hebben.

Probeer ze te identificeren, zodat je je er beter op kunt voorbereiden of bepaalde situaties kunt vermijden.

Tip 4: Las voldoende rustpauze voor jezelf in

Hoog in je emotie zitten is iets wat vaak gebeurt wanneer je stressniveau hoog is. Dit betekent dus dat het belangrijk is om voor jezelf voldoende rustpauzes in te lassen en van kleine geluksmomentjes te kunnen genieten.

Probeer dit dagelijks te doen, hoe kort deze momenten ook duren.

Bel even naar een vriend of vriendin, maak een ommetje door de wijk of luister naar je favoriete nummer. Je houdt je hoofd zo een stuk ‘opgeruimder’, wat ertoe leidt dat je in moeilijke situaties stabieler kunt reageren.

Tip 5: Ontspan je houding en je gezichtsuitdrukking

Personen die hoog in hun emotie zitten, merken vaak niet hoeveel spanning er in hun lichaam zit. Opgetrokken schouders of samengetrokken wenkbrauwen verraden die spanning echter vaak.

Een interessante psychologische theorie stelt dat een emotie voortkomt uit fysiologische reacties en gedragingen.

Met andere woorden: wie constant samengetrokken wenkbrauwen heeft, zal eerder huilen in een lastige situatie. Je spieren zijn namelijk al dusdanig samengeknepen dat er nog weinig voor nodig is.

Probeer je dus altijd bewust te zijn van je lichaamshouding en je gezichtsuitdrukking. Het kan een woede- of huiluitbarsting voorkomen.

Tip 6: Praat met iemand die je vertrouwt

Heb je het gevoel hoog in je emotie te zitten? Het klinkt cliché, maar het doet je enorm goed om met iemand te praten. Zo zul je je emoties niet hoeven opkroppen en komt het op stressvolle momenten minder waarschijnlijk tot een uitbarsting.

Ongetwijfeld heb je iemand in je omgeving die je helemaal vertrouwt: een familielid, een goede vriend of vriendin of misschien je buren. Behalve dat je je emoties zo beter kunt reguleren, is sociaal contact ook nog eens een belangrijk ingrediënt voor een gebalanceerd en gelukkig leven.

Tip 7: Zorg goed voor jezelf

Net als voor het uitvoeren van cognitieve taken is er ook energie nodig om op een gepaste manier met emoties op situaties te reageren.

De emotieregulatie vergt nu eenmaal veel en dit lukt beter wanneer je gezond en fit bent.

Daarom is het voor mensen die hoog in hun emotie zitten extra belangrijk om goed voor zichzelf te zorgen. Dat betekent gezond en gevarieerd eten, voldoende slapen en lichaamsbeweging in het dagelijks leven inplannen.

Een schuldgevoel is niet nodig

Hoe vaak heb je tijdens het hoog in je emotie zitten al eens gereageerd op een manier waarvan je vrijwel direct spijt had?

Veel mensen die hun emoties heftig ervaren, schamen zich vaak voor een huilbui, woede-uitbarsting of andere uiting van emotie tegenover iemand anders. Zeker wanneer dit bijvoorbeeld op de werkvloer gebeurt.

Onthoud echter dat emoties weliswaar ons zwakke punt kunnen worden wanneer we problemen hebben om ermee om te gaan, maar dat emoties op zich geenszins een teken van zwakte zijn. Bovendien is de indruk op anderen vaak niet zo sterk als je zelf denkt.

Senang Masterclass

Heb je het gevoel dat je wel wat extra ondersteuning kunt gebruiken bij het aanpakken van je emotieregulatie? Voor veel mensen die hoog in hun emotie zitten is de Senang Masterclass erg nuttig gebleken.

De zevenweekse cursus bestaat uit 49 videolessen en is gemaakt door een ervaren healing meester. Hij leert je je energie weer beter begrijpen en voelen en op je intuïtie en spiritualiteit te vertrouwen.

Ook leer je praktische handelingen als ademhalingstechnieken. De Senang Masterclass kost nu slechts €377,-. Na de betaling kun je direct beginnen. Je houdt je leven lang de beschikking over de cursusmaterialen.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Zit jij ook nog steeds hoog in je emoties?
  • Je wilt je emoties graag onder controle krijgen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 2500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil beter met mijn emoties kunnen omgaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.