Hoe om te gaan met onzekerheid?

Wat helpt mij absoluut wel en wat niet? We gaan er in deze blog uitgebreider op in!

Je wordt er zelf af en toe ook moe van, maar lijkt het op een of andere manier niet te kunnen stoppen: constante faalangst en zelfkritiek.

Die eerste houdt je vaak tegen om dingen te ondernemen en zorgt er veelvuldig voor dat het inderdaad slechter gaat dan gehoopt, die tweede zorgt ervoor dat je jezelf daarna flink de grond in boort.

Laag zelfvertrouwen is echter niet in overeenstemming met de realiteit. Het is jouw perceptie van jezelf en jouw idee of jouw kunnen. Je bent helemaal prima zoals je bent, alleen moet je dat zelf nog leren inzien.

Inhoudsopgave

Hoe om te gaan met onzekerheid: wat is het precies?

Om de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid’ te beantwoorden, dienen we eerst eens na te gaan wat onzekerheid nu precies is.

We kunnen het definiëren als de twijfel die er bestaat aan jezelf en de beslissingen die je neemt. Je vraagt je constant af of je wel goed genoeg bent en de dingen goed doet. Hierdoor ben je vaak gespannen.

Onzekerheid wordt zelden veroorzaakt door specifieke gebeurtenissen, maar heeft veel meer te maken met een negatief zelfbeeld en de hoge verwachtingen die je aan jezelf stelt.

Waartoe kan onzekerheid leiden?

Onzekerheid kan uiteenlopende gevolgen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je grotendeels laat leiden door de meningen van anderen. Omdat je hen onbewust meer waard vindt, en/of omdat je niet negatief door hen beoordeeld wilt worden.

Ook betrap je jezelf er misschien regelmatig op dat je jezelf met anderen vergelijkt en zij altijd beter uit die vergelijkingen komen. Mede daardoor ga je je steeds meer richten op wat je niet kunt of hebt, in plaats van wat je wel hebt bereikt.

Hoe herken je een negatief zelfbeeld?

negatief zelfbeeld

Ook een negatief zelfbeeld, dat ten grondslag ligt aan onzekerheid, is op verschillende manieren te herkennen.

Zo oordeel je vaker negatief dan positief over jezelf en ben je totaal niet trots. Anderen zie je als belangrijker. Je bekritiseert jezelf, maar kunt ook afgunstig zijn naar anderen?

Want waarom hebben of kunnen zij iets wel en jij niet? Dit maakt je ook gevoelig voor kritiek van anderen; je bekritiseert jezelf al vaak genoeg, de bevestiging van de buitenwereld kun je daarbij missen als kiespijn.

Mogelijke oorzaken van onzekerheid

Hoe om te gaan met onzekerheid? Door in de eerste plaats eens na te gaan waar deze nu eigenlijk vandaan komt. Dit kunnen nare ervaringen in het verleden zijn, of de manier waarop je door belangrijke mensen in je leven werd benaderd.

Zijn je ouders negatief over je (‘je broer/zus kan veel beter leren’, ‘als je geen betere cijfers haalt, kom je nooit ergens’), dan is het ook moeilijk om een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Ook kan het zijn dat je op school of elders gepest werd.

De vicieuze cirkel van zwart-witdenken doorbreken

Stel je jezelf de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid’, realiseer je dan dat je je in het proces dat hierop volgt altijd bewust moet zijn van de vicieuze cirkel.

Wanneer je een negatief zelfbeeld hebt en je erg onzeker voelt, denk je niet alleen aan dingen die verkeerd kunnen gaan, maar zie je dit ook.

Door echter veel te kritisch te zijn, verlies je het contact met de realiteit en ontwikkel je een steeds grotere angst voor bepaalde situaties. Het zwart-wit denken wordt zo in stand gehouden.

Tips omtrent de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid?’

Met het proberen te begrijpen van de oorzaken die ten grondslag liggen aan je negatieve zelfbeeld zet je al een belangrijke stap.

Schroom vooral ook niet om daarbij de ondersteuning van anderen in te schakelen.

Ook bestaan er tal van tips die wellicht handvatten kunnen zijn bij de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid?’. Wij zetten de belangrijkste tips voor je op een rijtje.

Tip 1: Daag je negatieve gedachten uit

Hoe om te gaan met onzekerheid? Door je onzekere, negatieve gedachten die je over jezelf hebt eens op de schrijven en per punt na te gaan hoe dit beeld eigenlijk is ontstaan.

In een volgende stap vraag je jezelf af of dit wel realistisch is. In de meeste gevallen zijn sterk negatieve gedachten dat namelijk helemaal niet. Door je negatieve gedachten actief uit te dagen, help je jezelf die positieve cirkel te verbreken.

Tip 2: Stap uit je comfortzone

Bij wie de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid?’ vaak door het hoofd spookt, luidt onbewust het antwoord ‘lastige situaties vermijden’. Op zich een logische reactie, want je wilt jezelf beschermen tegen faalmomenten.

Maar als je nooit eens uit die comfortzone stapt en jezelf de kans op succeservaringen zo ontneemt, zul je je zelfvertrouwen ook nooit die zo noodzakelijke boost kunnen geven.

Wanneer je een lastige situatie aangaat, kun je achteraf trots op jezelf zijn. Je angst zal zo steeds kleiner worden.

Tip 3: Leer complimenten waarderen

Eerlijk is eerlijk: de gemiddelde Nederlander voelt zich bij een compliment vaak eerder ongemakkelijk dan gevleid.

Een compliment wordt al gauw weggewuifd, want we slaan ons niet zo graag op de borst. Maar wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, trek je de complimenten die je ontvangt vaak ook in twijfel.

Terwijl je het je des te meer aantrekt wanneer iemand eens iets negatiefs zegt. Leer in plaats daarvan complimenten te waarderen, want ze worden niet zomaar gegeven, en geef zelf ook eens een complimentje terug!

Tip 4: Onthoud dat kritiek niet gelijkstaat aan de waarheid

Personen die zich vragen stellen omtrent het hoe om te gaan met onzekerheid, zijn personen die niet zozeer in zichzelf geloven, maar wel de mening van anderen zwaar laten wegen. Daarbij wordt nogal eens uit het oog verloren dat een mening geen absolute waarheid is.

Zelfs enkele van de grootste supersterren op aarde zijn meermaals de deur gewezen en flink bekritiseerd door personen die dachten dat ze het niet waard waren. Inmiddels hebben ze wel anders bewezen. Vat kritiek dus nooit op als de waarheid over jou.

Tip 5: Omring jezelf met mensen die het beste met je voorhebben

Wie worstelt met de vraag ‘hoe om te gaan met onzekerheid’, doet er goed aan zich te laten omringen door personen die positief in het leven staan. Dat zijn degenen die jou ook, wanneer je iets moet doen wat je spannend vindt, zullen stimuleren.

Dit in tegenstelling tot negatieve mensen, die je zelfvertrouwen eerder zullen doen slinken. Laat hen dus links liggen en kies voor degenen die wel een positief gevoel bij jou teweegbrengen.

Tip 6: Durf je talenten te ontwikkelen

Deze tip ligt eigenlijk in het verlengde van de tweede, het uit je comfortzone stappen. Iedereen is wel ergens in geïnteresseerd en ergens goed in. Je hoeft niet per se op een podium te staan om iets goed te kunnen. Doe de dingen vooral voor jezelf.

Ook hoeft een talent niets spectaculairs te zijn.

Het is echt niet nodig om de marathon van New York te lopen of deel te nemen aan talentenjachten op televisie. Goed zijn in de keuken, mooi kunnen schilderen of veel weten over een bepaald onderwerp mogen ook talenten worden genoemd.

Tip 7: Doe af en toe alsof

Weet je in een bepaalde situatie even niet hoe om te gaan met onzekerheid? Doe dan gewoon alsof!

Haal diep adem, recht je rug, spreek jezelf bemoedigend toe en ga er gewoon voor. Je zult zien dat de situatie dan een stuk beter uitpakt dan je had gedacht.

beter zelfvertrouwen

Door jezelf in te beelden dat je ergens ontzettend goed in bent of jaren ervaring hebt, gaat je lichaam zich daar vanzelf naar gedragen. Een beetje fopperij op zijn tijd mag best!

Professionele hulp

Alhoewel die laatste tip er een is die je af en toe door een lastige situatie kan helpen, biedt deze wat minder soelaas op de lange termijn.

Vind je het lastig om een structurele oplossing te vinden voor de vraagstelling ‘Hoe om te gaan met onzekerheid’, dan kun je hier natuurlijk ook hulp bij krijgen. Therapie bijvoorbeeld.

Vind je dat een te grote stap en zoek je naar een laagdrempelige manier om je onzekerheid aan te pakken? Dan is coaching een goed alternatief. Het fijne is dat je veel cursussen op eigen houtje en eigen tempo kunt volgen.

Online training ‘Blijvend Zelfvertrouwen’

Vind je zelf moeizaam een antwoord op de vraag ‘Hoe om te gaan met onzekerheid’? Dan is de online training ‘Blijvend Zelfvertrouwen’ een aanrader.

De training duurt twaalf weken en bestaat uit zowel informatie als praktische oefeningen waarmee je direct je zelfvertrouwen kunt vergroten.

De cursus kost tijdelijk maar €47,- in plaats van de gebruikelijke €89,-. Als bonus krijg je er ook nog eens drie verdiepende e-boeken bij. Inmiddels hebben al 15.000 mannen en vrouwen deze cursus succesvol afgerond.

Wil jij nou meer informatie hierover? Hieronder vind je meer informatie!

  • Wil jij ook voorgoed van je onzekerheid af?
  • Je bent opzoek naar een krachtig zelfvertrouwen?
  • Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn.
  • 1500 mensen zijn je al voorgegaan!

 

Ja! Ik wil voorgoed van mijn onzekerheid af!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *